LITOMĚŘICE
zrušený železniční tunel
a městská zastávka

Železniční tunel

Pod historickým městem vedla tunelem trať Rakouské severozápadní dráhy (ÖNWB). Tunel, který byl otevřen v roce 1874, byl dlouhý 300 metrů a sloužil až do roku 1958. Po vyřazení z provozu nejdříve sloužil jako sklad ovoce a zeleniny, poté jako sklad, garáže, po roce 1989 několikrát posloužil i jako výstavní prostor, není veřejnosti přístupný. Nedávno se spekulovalo i o přebudování tunelu na parkovací dům, ovšem od záměru se odstoupilo.

Když se plánovalo, kudy povede železniční trať Litoměřicemi, nabídlo město společnosti pozemky zhruba v místě, kde dnes stojí Horní nádraží. Železniční společnosti ale vadilo, že by vlaky museli na cestě k nádraží a zpět od Labe překonávat značné stoupání. O tunel se vlastně „zasloužili“ litoměřičtí měšťané, kteří měli obavy z rušení pěkného pohledu na město od řeky, ohrožení tratě povodněmi a rušení provozu na labském mostě. Hlavním důvodem prý ale byla i nedělní promenáda měšťanů podél Labe, při které se nechtěli nechat rušit kouřem a hlukem vlaků tažených parní lokomotivou. Jednokolejný tunel se začal stavět v roce 1872 jako nejschůdnější varianta překonání husté předměstské zástavby města.

Trať z Děčína do Nymburka byla ve dvacátých letech zdvojkolejena, ovšem krom úseku Velké Žernoseky - Litoměřice. Po válce to dost ovlivňovalo dodávky uhlí ze severu Čech do vnitrozemí, protože profil tunelu byl pro tuto dopravu nedostatečný a navíc se nedalo počítat s jeho budoucí elektrifikací. A protože po odsunu původního německého obyvatelstva z Litoměřic už nebyl problém zlikvidovat hustou předměstskou zástavbu části "Rybáře", v polovině šedesátých let započala výstavba železniční přeložky.

Litoměřice zastávka

Budova v neorenesančním slohu s nízkou valbovou střechou měla původně dvě jednopatrová křídla. Do dnešních dob se dochovalo ale pouze to jižní. Zastávka byla předaná do provozu 20.5.1884, tedy deset let po otevření železniční tratě. Bohužel do té doby jediné nádraží v Litoměřicích (dnešní dolní, sloužící jen nákladní dopravě) stálo na východ od města. Místní občané i samospráva to patřičně kritizovali a tak se po složitých jednáních podařilo vykoupit pozemky u Kaple sv. Jana Křtitele a postavit zde "novou" železniční zastávku Litoměřice - město.

Zastávka měla jen jednu železniční kolej, ale mohla se pyšnit jednou z nejhonosnějších budov Rakouské severozápadní dráhy v Čechách.

Svému účelu sloužila budova až do roku 1958, kdy byla zprovozněna přeložka železniční tratě - teď vedoucí pod budovou na straně k Labi v místech, kde stávala rozsáhlá německá zástavba. Původní koleje byly vytrhány a budova začala sloužit jako byty a kanceláře.ˇChátrající objekt se dočkal částečné rekonstrukce po roce 2002, dnes je v soukromých rukou. Kromě vyhledávané kavárny "Káva s párou" s industriální atmosférou (otevřena 2014), zde najdete třeba i obchod s norskou módou a několik bytů.

Na zahrádce před budovou je v sezónním provozu modelová železnice s dominantami města,  lanovkou a třemi železničními okruhy. Před původní nádražní budovou stojí i krásná originální parní lokomotiva DOLNÍ CETNO (Krauss München 3625/1897).

     
     
     

Litoměřický železniční tunel

Železniční tunel Litoměřice - hrady.cz

Káva s párou

Kavárna "Pára s kávou"

Litoměřice chtějí z bývalého tunelu udělat parkoviště pro sto aut (11-2016)

Tunelem z kavárny do kavárny se vydaly dvě stovky lidí (01-2018)

Železniční trať č. 072 Lysá nad Labem - Ústí nad Labem

O litoměřickém tunelu - ceskatelevize.cz 03-2013)

 

V Litoměřicích je parní lokomotiva (05-2014)

Povodeň v roce 2013 - foto

Litoměřice - tunel Pokratického potoka >>>

Litoměřice - Dolní nádraží >>>

Litoměřice - město a autobusové nádraží >>>

     
     
     
     
     
     
     
     
     
  

Pokud máte nějaký zajímavý odkaz vztahující se k této lokalitě, prosím pošlete nám ho zde >>>


POSLEDNÍ AKTUALIZACE
20.6.2019

Stránky Dálnice D8 & okolí  jsou provozovány
za laskavého přispění společností: