TYRŠŮV MOST V LITOMĚŘICÍCH

Most přes řeku v Litoměřicích prý stával už od půlky 15. století. Tento 575 metrů dlouhý a čtyři metry široký celodřevěný most byl částečně krytý a vybíralo se prý na něm mýto. Čas od času musel být opravován či znovu stavěn, to když ho několikrát smetla povodeň či byl v průběhu třicetileté války několikrát spálen. Při opravách postupně dostával kamenné pilíře.

V letech 1686 - 1711 proběhla pod taktovkou G. Broggia výstavba kamenného mostu s dřevěnou mostovkou a s bohatou barokní výzdobou. Nedožil se však ani dvouset let a opět částečně padl za oběť povodním a válečným vřavám, takže cca v po půlce 19. století byl most opraven a osazen železnou mostovkou.

Současný "Tyršův most" s délkou 400 metrů, a původní šířkou 7,5 metrů (dnes 10,5 metru), s osmi poli, s nýtovanou příhradovou konstrukcí na kamenných pilířích, byl postaven v letech 1906 - 1910, kousek dál proti proudu řeky blíže k soutoku Labe s Ohří. V době, kdy se stavěl Tyršův most a starý most byl snesen (cca 1908-1910) sloužila k překonání řeky Labe občanům provizorní lávka zvaná "Pionierbrücke".

     
     

V letech 1975 - 1985 prošel velkou opravou, při které byl rozšířen na 10,5 metru a na obou stranách přibyly chodníky pro pěší. Bohužel přišel o kamenné pylony jenž zdobily most i o krásné kovové zábradlí, jehož původní část lze ještě dnes vidět v oplocení areálu Bašty v Michalské ulici, kde sídlí Regionální pracoviště Správy CHKO České středohoří.

     
     
     

Tyršův most - hrady.cz

Tyršův most na wikipedii

Tyršův most

Tyršův most

Most slaví stovku. Litoměřice si to chtějí užít (02-2010 denik.cz)

Tyršův most na soutoku Labe s Ohří

Litoměřice >>>

     
     
     
     
     
     
     
     

Pokud máte nějaký zajímavý odkaz vztahující se k této lokalitě, prosím pošlete nám ho zde >>>


POSLEDNÍ AKTUALIZACE
18.11.2017

Stránky Dálnice D8 & okolí  jsou provozovány
za laskavého přispění společností: