Zipování s kamiony

Na internetu koluje spousta instruktážních videí jak se má správně zipovat, ukazující vesměs to samé, tedy princip řazení automobilů v místě, kde se dva pruhy sbíhají v jeden. A všechny tyto "ukázky" jsou vlastně skoro k ničemu, protože až na pár vyjímek na žádné z těchto "osvětových" animací neuvidíte to, co vídáte denně v běžném provozu - nákladní automobily. A na silnicích je to vidět, protože spousta řidičů je přitom vůbec nerespektuje. Zatímco dodávky (tedy ty bez přívěsu) klidně můžeme zařadit mezi osobáky, u nákladních vozidel všeho druhu je to už o něčem jiném. Oni totiž mají v místech kde se zipuje takový vcelku dost významný handicap, kterým je jejich schopnost rychlého rozjezdu, resp. nerozjíždějí se tak rychle jako třeba osobní či dodávkové vozy. A dopravní osvěta o tomto problému mlčí. Tak se na to pojďme spolu podívat.
 

Ale nejdříve k samotnému pravidlu zipu, které nám říká že... "Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu." Pozor, není nutnost, aby na povinnost zipovat upozorňovala vždy dopravní značka IP 29, ta má pouze informativní charakter.
.

Úplným základem pro bezproblémové zipování je plynulá jízda. Každé její narušení řidiči, kteří se snaží zařadit do průběžného pruhu dříve než na konci, kde se pruhy sbíhají, či tím, že jich na konci naráz najede do průběžného pruhu více najednou, nutí řidiče hlavně v průběžném pruhu úplně zastavit. A to je kámen úrazu. I kdyby se jednalo jen o osobní automobily, jak nám většinou animace ukazují, tak i při chvilkovém zastavení, než se auto znovu rozjede, vznikají kolony a to převážně v průběžném pruhu. A teď si do toho dosaďme nákladní vozidla, případně dodávky s přívěsem a jejich handicap rychle se rozjet. A jsme doma, protože i když jejich řidiči za vlastnosti svých vozů nemůžou, pruh ve kterém jedou, většinou je to ten průběžný, resp. nejčastěji pravý pruh, trpí právě díky neukázněným, nevědoucím, sobeckým a vyčůraným řidičům v pruhu druhém, kteří porušují pravidla. Kdyby všichni řidiči používali v těchto situacích mozek, tedy jeli plynule s náležitými rozestupy a ti z končícího pruhu se nesnažili zařadit dříve než mají, a na konci se náležitě prostřídali, nemuselo by v kolonách před sloučením dvou pruhů, trpět tolik řidičů. Nemluvě o tom, jaký blahý účinek by to mělo na jejich duševní kondici.

Jenže se děje přesně pravý opak - "přeci nebudu čekat až se rozjede ten kamion, jedu, kašlu na něj, jede pomalu, takhle se nikam nedostanu..." - pokud si přesně toto řekne několik řidičů osobních vozidel za sebou a přesně se podle toho i zachovají, poslední z nich, většinou už "na knop" zajede do průběžného pruhu těsně před nákladním vozidlem, jehož řidiče donutí šlápnout na brzdu aby se vyhnul střetu. A opět tu máme zastavení a prodlevu, než se nákladní vozidlo opět rozjede, samozřejmě za oprávněné palby nadávek z úst jeho řidiče. Pamatujte si prosím, střídáme se hezky auto po autu, a i kdyby tam v tu chvíli jel náklaďák táhnoucí jiný nákladní automobil na tyči, je to pro nás stále jen jedno vozidlo a pokud nejsme na řadě, musíme jej nechat projet a zařadit se až za ním. Stále se děje i následující situace - "hele mezera v koloně před kamionem, šup tam, bůh ví, jestli mě někdo na konci vůbec pustí před sebe... " - řidič osobního vozidla využije mezeru v průběžném pruhu ještě dlouho před samotným zúžením a samozřejmě svým manévrem přibrzdí průběžný pruh. A víte co? Je mu to úplně jedno a s pocitem vítěze se začíná připravovat na "boj" v samotném zúžením. A pak tu máme třetí nejčastější případ - "hele kamion (popř. i osobní auto), tady si přibrzdím a než se rozjede, šoupnu to před něj, co si s tím budu lámat hlavu..." - řidič zastaví v pruhu, který není průběžný a s vyhozenou směrovkou čeká, že ho někdo pustí. Nejen že se svým manévrem chystá přibrzdit průběžný pruh, ale navíc začne brzdit i pruh ve kterém zastavil ... Pozor, pokud se jedná o dálnici, kde je navíc podle zákona vytvořená záchranná ulička, mohlo by se navíc jednat i o zneužití pruhu pro vozidla s právem přednostní jízdy. Příkladů je samozřejmě víc, například vozidlo, jehož "nerozhodný řidič" zastaví v místě, kde by se měl plynule zařadit do průběžného pruhu, a čeká zda ho někdo pustí. Na takového řidiče většinou Ti v průběžném pruhu kašlou - "ať si tam stojí trouba, proč vůbec jel v tomhle pruhu, když se teď bojí ..."

Další věcí nad kterou zůstává rozum stát je skutečnost, že v některých případech se před zúžením do jednoho pruhu vytvoří dlouhá kolona v průběžném pruhu do níž se už s předstihem všichni řadí a do druhého prázdného pruhu se nikdo nehrne. Pokud do prázdného pruhu vjedete, což je mimochodem správně, protože se tím zkracuje zdržení či délka dopravní zácpy, mnohdy se stává, že na Vás pár řidičů z průběžného pruhu zatroubí a přitom se v jejich hlavách honí asi toto - " kam jede ten debil, proč předjíždí? a pod." Samozřejmě tím dávají najevo, jak dobře znají pravidla silničního provozu, protože hlavním účelem pravidla zipu je maximální využití kapacity pozemní komunikace ve všech jejích pruzích.

Stává se to, ale nejčastěji se před zúžením vytvoří dva pruhy, kdy v tom pravém (nemusí být nutně průběžný) stojí většinou kamiony a další řidiči, kteří se tam dostali díky provozu nebo to bylo jejich volbou. Špatně je ale, pokud se v takovém případě řadí do levého pruhu i řidiči s nákladními vozidly. Ty tam nemají co dělat, protože v takovém případě nejde o objíždění překážky nebo předjíždění. Navíc  pokud v obou pruzích souběžně jedou nákladní vozidla, může mít velký problém například vozidlo hasičů, které by tudy spěchalo k zásahu. Stávají se běžně i případy, kdy řidiči kličkují z pruhu do pruhu, podle toho, který zrovna jede rychleji, a svým počínáním opět velmi narušují plynulost provozu.

Před zúženími se většinou vlivem provozu tvoří kolony. Pokud jde o dálnici nebo silnici pro motorová vozidla, vždy je nutné navíc vytvářet i tzv. záchrannou uličku. Na to většinou řidiči úplně zapomínají, protože jsou většinou naštvaní, že musí  popojíždět v koloně, a tak všechno ostatní jde mimo ně.

Ne vždy jde o "zip"

Neznalost či sobectví si navíc vybírá daň v podobě dlouhého zdržení i v místech, kde si někteří řidiči vynucují pravidlo zipu zcela neoprávněně. A to zejména v místech, kdy předjíždí zprava celou takovou kolonu například v odbočovacím či připojovacím pruhu, nebo předjíždí vozidla v odbočovacím pruhu zleva a na poslední chvíli, už většinou v místech, kde je plná čára nebo jiné vodorovné dopravní značení zakazující jízdu (například V13, tzv. šikmé čáry vyznačující plochu, do které je zakázáno vjíždět nebo nad ní zasahovat nákladem) se snaží zařadit do proudu vozidel. V tomto případě pravidlo zipu v žádném případě neplatí.

Jak tedy správně zipovat?

Jedete-li po dvou a víceproudé komunikaci a uvidíte-li dopravní značku "práce na silnici" či "snížení počtu jízdních pruhů" s dodatkovou tabulkou (např. 2000 nebo 1500 m), už v této chvíli byste měli zvolnit jízdu sundáním nohy z plynu. Tímto plynulým zpomalováním ještě před omezením lze přispět k plynulejšímu průjezdu / propustnosti míst před zúžením i za ním. Je též na čase zvolit si jízdní pruh, ve kterém pak plynule dojedete k místu zúžení . Nemusí to být nutně ten průběžný, ideální je zvolit ten (pokud se to dá pohledem rozpoznat), který se zdá být kratší, čímž rozhodně přispějete k maximálnímu využití kapacity obou pruhů. Plynule dojeďte přímo k místu zúžení a buď se plynule zařaďte do průběžného pruhu nebo pokud v průběžném pruhu jedete, nechte plynule před Vás zařadit vozidlo, které je na řadě. Agresivních řidičů si raději nevšímejte - pokud Vás nechce někdo pustit, počkejte na další auto a zařaďte se, s blbcem stejnak nic neuděláte. Nákladní vozidlo prosím vnímejte jako obyčejné vozidlo, v žádném případě neporušujte pravidelnost prostřídání v místě zúžení. Většinou není nutné zcela zastavit (pokud se nejedná již o dvě souběžné kolony) a umožnit mu se zařadit. Mnohdy postačí jen sundat nohu z plynu. Jakmile se ocitnete v průběžném pruhu za zúžením, plynule zrychlete a pokračujte stejnou rychlostí (s dostatečným rozestupem) jako vozidlo před Vámi. Může se samozřejmě stát, že narazíte i na řidiče nákladního vozidla, jenž svojí jízdou blokuje oba pruhy směřující k místu zúžení. V takovém případě je lepší se podvolit jeho zlovůli než vyprovokovat nějaký incident, který může skončit i dopravní nehodou a následným ještě větším zdržením v kolonách. Jednání takového řidiče může mít spoustu důvodů, od neohleduplnosti, přes pocit křivdy až po snahu o "výchovu" řidičů osobních automobilů, raději však nereagujte.
 

Pozor však na zipování přímo na dálnicích a silnicích pro motorová vozidla. Je totiž jedno proč je před místem, ke kterému se blížíte, omezení. Ať už je důvodem nehoda, stavba, porouchané vozidlo nebo jiná příčina, Vaší povinností je zároveň vytvořit tzv. záchrannou uličku. A pokud zde nastávají již výše popsané situace (předčasné zařazování se do průběžného pruhu či přejíždění z pruhu do pruhu), mohlo by na ně být nahlíženo jako na "zneužití záchranné uličky".

 


Přečtete si, jak vznikají tzv. Fantom kolony >>>

 

Přečtěte si také ...

Jak je to s dálničními poplatky na D8?

Odstavené vozidlo na dálnici

Omezení jízd nákladních vozidel v České republice

Seznamte se ... Trojúhelník!

Víte co má obsahovat podle zákona povinná výbava automobilu?

Patníky ... sorry, vlastně "směrové sloupky"

Jízda v omezení aneb jak nevytvořit svým stylem jízdy kolonu

Kudy objet uzavřenou dálnici u hranic?

Umíte správně najet na dálnici ???

Leváci ... aneb jízda levým pruhem

Jak chodit správně po silnici ...

Jízda v omezení aneb jak vznikají kolony

Řidiči ve věku nad 65 let za volantem

Malé zamyšlení nad billboardy