![]() |
Řidiči ve věku nad 65 let za volantem |
Od dob, kdy na našich silnicích začaly jezdit automobily, se v silničním provozu pohybují řidiči v důchodovém věku. Nejdřív jich byla jen hrstka, s postupem času a modernější technikou jich zcela logicky začalo přibývat. Jak už to tak v životě bývá, s přibývajícím věkem se u člověka začínají projevovat známky stárnutí. A to jak fyzické tak duševní. V důchodovém věku jsou proto v naší zemi uzákoněny povinné lékařské prohlídky. A právě nim se budeme dnes krátce věnovat. Ze statistik vyplývá, že každým rokem stoupá přibližně o jedno procento podíl seniorů ve věku nad 65 let na na vzniku dopravních nehod. Tak jako je to se vším, nelze házet všechny seniory v tomto věku do jednoho pytle. Každý z nás se setkal s babičkou nebo dědečkem, kteří křečovitě svírajíc volant, uhání rychlostí blížící se 40 km/h v čele kolony na silnici I. třídy. Stejně tak každého z nás již xkrát předjel senior v naleštěným sporťáku uhánějícím vysoko nad povolený rychlostní limit. Před rokem jsem byl i já
poškozeným
účastníkem
dopravní
nehody, na jejímž
počátku
byl senior - s vyho-zenou levou směrovkou si najel před křižovatkou co
nejblíže
ke středové
čáře
a pak zničeho nic prudce zahnul doprava - zatímco
já
jsem stihnul před střetem svůj vůz zastavit, mladý
řidič za mnou, který
se zřejmě nevěnoval plně řízení
a navíc
o něčem takovém,
jako jsou bezpečné
rozestupy, zřejmě slyšel naposledy v autoškole.
Všichni st
Uveden é termíny zdravotních prohlídek se ale liší pro držitele řidičského právnění C, C1, D, D1 i těch z těchto skupin, které tato vozidla řídí jen rekreačně. Ti musí ve věku do 50 let absolovovat prohlídku jednou za dva roky a po padesátce pak každý rok. Nemusí však u sebe žádné potvrzení vozit. Dokument o lékařské prohlídce a psycho-testech však musí být uložen u jejich zaměstnavatele, v případě soukromníka pak doma (v sídle firmy).V dnešní době jsou senioři nuceni stále častěji usedat za volant. Ať už ti, kteří žijí mimo města, protože na mnoha místech se rušily ordinace lékařů, obchody s potravinami, pošty, senioři tedy musí dojíždět do měst, musí nakupovat léky a pod., tak ti, kteří ve městech žijí - ti usedají za volanty svých automobilů většinou proto, že se potřebují i s věcmi dopravit na své chaty, chalupy, navštívit své děti a vnoučata a jednou týdně třeba zajet na velký nákup do supermarketu. A někteří z nich bohužel mívají problémy - ať už je to častá nepozornost, přehlédnutí dopravního značení, nedání přednosti v jízdě, neodhadnutí prostoru kolem vozidla a pod., tak se velice často přidávají i zdravotní problémy - otáčení hlavou při pohledu do zrcátek, křeče do nohou, rukou, problémy s viděním a sluchem, které jim připadají normální ... to vše čas od času vyústí v dopravní kolizi. A ne vždy bez újmy na zdraví nebo životu. Důchodci prostě jezdit potřebují a pro ty, kteří žijí na vesnicích je auto většinou jediné spojení s civilizací. Probléme je i to, že ostatní řidiči neberou na tuto skupinu řidičů často vůbec ohledy a mnohdy je nutí svojí agresivní jízdou zrychlit, což často vede i velkým neštěstím.
Doktoři se ale mezi sebou
názorově
rozcházejí
v tom, zda by se měly povinné
lékařské prohlídky u řidičů - seniorů zmírnit,
protože ve srovnání s okolními
státy jsou totiž poměrně mírné
nebo naopak zpřísnit,
což podporují
i dopravní
experti. Naproti tomu ministerstvo dopravy zastává
názor,
že prohlídky
jsou dostačující
a bavit se o tom bude až když se ukáže,
že tento systém
nefunguje. Neopomenout nejde ani fakt, že zpřísnění
by z psy-chologického
hlediska mohlo na řidiče-seniory působit jako vzkaz, že už patří
do starého
železa. Je zde ale potřeba vzít
v úvahu
i dost důležitý
fakt, že většina řidičů - seniorů, skládala
řidičské
zkoušky už hodně dávno,
někteří
dokonce ještě v době poválečné
dělnické
republiky a mnohdy jejich znalost dopravních
předpisů neodpovídá
současnosti a odpovědné
instituce toto vůbec neřeší.
Možná
by pomohla nějaká
forma vzdělávání
řidičů v důchodovém
věku a třeba i nějaký
druh označení
vozidel řízenými
osobami v důchodovém
věku - začátečníci
si také
často označují
svůj vůz samolepkou začátečník,
tak by mohla vzniknout i nějaká
alternativa pro řidiče v důchodovém
věku.
Na z
|