Pozůstatek z doby bronzové únětické
kultury objevený v roce 1981 je důkazem, že Kozomín byl osídlen už
víc než před 4 tisíci lety. Přesto první písemná zmínka pochází až z
roku 1400, i když okolní obce jsou písemně zmíněny již v letech
1052, 1141 a 1295. Dějiny Kozomína jsou místy pevně spjaty s
panstvím a hradem v sousedních Chvatěrubech. V Kozomíně byl statek a
po roce 1600 i samostatná tvrz, kterou vybudoval Jindřich Zeidlic,
po němž statek zdědily jeho dcery, které nakonec statek prodaly
Kateřině z Lobkovic, čímž se opět dostal pod panství Chtěrubské. Po
třicetileté válce zanikla často drancovaná kozomínská tvrz, panství
též dostalo pěkně na frak. Až na počátku 18. století koupila Kozomín
vévodkyně Anna Marie Františka, dcera Juliuse Františka Sasko-lauberského
a majitelka panství Ploskovice, Zákupy, Svádov, Horní Polici,
Buštěhrad, Míkovice a Zvoleněves, která v Kozomíně nechala postavit
morový sloup (Mariánský sloup). Stála i za stavnou nového panského
dvora s obydlím pro purkrabího, které se zachovalo dodnes. Syn její
dcery Karolíny, Bavorský vévoda Klement pak Kozomín prodal v roce
1763 hraběti Rudolfu Chotkovi. Jeho otec v té době vybudoval panství
Veltrusy a vystavěl zámek. V roce 1819 vyhořel skoro celý Kozomínský
dvůr i zámeček a několik místních domů. V roce 1828 se stal
majitelem Kozomína (dědictví) hrabě Jindřich Chotek. Krajinu kolem
Kozomína mírně v následujících letech zdecimovala epidemie cholery i
opakující se povodně. Zrušení roboty v roce 1848 se započala řada
výrazných společenských změn. Kozomínský dvůr byl později pronajat
majiteli úžického cukrovaru A. Blochovi, k němuž byla spolu s
železniční tratí z Kralup do Neratovic zřízena vlečka. Kozomínští už
v té době pracovali hlavně v rozmáchajících se Kralupech, které se v
roce 1913 staly okresním městem. v Kozomíně byla zřízena policejní
stráž (1911), hasičský sbor (1912) a Dělnická tělovýchovná jednota
(1913.) Po první světové válce přišla pozemková reforma a s ní
příděly půdy pro místní. V roce 1927 byl kozomínský statek prodán
kralupské Dělnické spotřební, výrobní a úsporné jednotě Svépomoc,
který přinesl další pracovní příležitosti, ale i orientaci politiky
blíže ke komunismu a sociální demokracii. V roce 1930 byla
vyasfaltována silnice z Prahy do Veltrus a za další rok byl Kozomín
elektrifikován. V době druhé světové války byl místní dvůr připojen
k Panenským Břežanům a ovládán vdovou po Reinhardu Heydrichovi. Ke
konci války němci začali stavět jihovýchodně od obce vojenské
letiště ...
V současnosti v obci s vlastní kanalizací a vodovodem žije přibližně
450 obyvatel. V části katastru obce vede dálnice D8 a od roku 2006
stojí i skladové a výrobní haly v průmyslové zóně. V roce 2013
vystavěla soukromá společnost dřevoplynovou elektrárnu na místě
opuštěné velkovýkrmny vepřů ( roce 2020 byla prodána ve veřejné
dražbě). Vletech 2017-2018 započala výstavba dalších průmyslových
hal a v roce 2019 byl zrestaurován Mariánský sloup.
Oficiální stránky obce Kozomín
Historické fotografie Kozomína - fotohistorie.cz
Pomník vojákům Rudé armády v Kozomíně
POSLEDNÍ AKTUALIZACE
24.11..2022