Krupka je město s hornickou minulostí
- těžil se zde především cín, ale i stříbro. molybden, živec,
wolfram či fluorit. První zmínky o těžbě cínu pocházejí z roku 965,
dále pak z roku 1241.V té době byla Krupka ještě bezejmenné místo.
Teprve až v roce 1330 se poprvé v darovacích listinách krále Jana
Lucemburského, který město daroval rodu Koldiců, objevuje
název Krupka.
Město vzniklo tedy někdy v letech1305 - 1330, kdy zde byly vystavěny
hrady Rosenburg a Kyšperk a dvě tvrze. Hezky popsaná historie Krupky
a jejích částí je wikipedii (odkaz níže).
Na počátku 9. století se v okolí Krupky objevily první uhelné doly a díky místním sakrálním stavbám se zde začínají objevovat první turisté. V roce 1852 byla dostavena silnice na Komáří Vížku a roce 1858 byla zprovozněna železniční trať Teplice - Ústí a v roce 1871 pak železniční trať z Podmokel do Oldřichova u Duchcova, tzv. Kozí dráha. Vznikaly zde průmyslové podniky (například. nejstarší cementárka v Čechách v Bohosudově zrušená v roce 1930) jako koželužna, porcelánka nebo třeba šroubárna. Snižovala se těžba cínu a těžil se převážně wolfram. Důlní činnost v Krupce a okolí skončila v roce 1922, to už bylo v době, kdy zde žili převážně němci, které dokonce musela usměrnit v roce 1918 nově vzniklá československá armáda, protože se jim nelíbilo, že Krupka je na území nově vzniklého Československa.
Konec druhé světové války (Krupka byla samozřejmou součástí Sudet) hodně Krupku, či spíše její část Bohosudov poznamenalo zastavení vlaku s vězni (transport smrti), po jehož odjezdu zde zůstalo na 313 mrtvých vězňů, kteří zemřeli zřejmě na následky hladu, žízně, bití, tyfu a zápalu plic. Pochováni byly v masovém hrobě u zbytků kostela sv. Prokopa. Po válce, kdy odsud bylo vysídleno německé obyvatelstvo, zde vnikl nakrátko v budově bohosudovského gymnázia "internační tábor pro řeholníky", který v roce 1952 vystřídala Čs. armáda, po roce 1968 pak Sovětská armáda. V roce 1991 zde ještě došlo k incidentu v sovětských kasárnách, kde vybuchl tank naložený municí a zemřelo při něm 18 mladých sovětských vojáků. Sověti odjeli v roce 1991 a v roce 1993 bylo obnoveno po dlouhých letech gymnázium.
Historické jádro města včetně přilehlých částí přitahuje celoročně turisty. Namátkou například Bazilika Panny Marie Bolestné, Hornické muzeum, hrad Krupka, štola Starý Martin či dvousedačková lanovka z Bohosudova na Komáří Vížku. Velkou škodou je ukončení provozu na Kozí dráze (od roku 2007 bez osobní dopravy a od roku 2011 s nepřetržitou výlukou z důvodů poškození trati). Nejvýše položené části města kolem Komáří Vížky nabízí celoroční sportovní vyžití - pěší turistiku, cykloturistiku, běžecké tratě i Skiareál.
![]()
Krupka plná historie, památek a pověstí
Části města Krupka:
HABARTICE - zaniklá obec
u Krupky
>>>
MOHELNICE - zaniklá obec
u Krupky
>>>
![]()
Sedačková lanovka Bohosudov - Komáří Vížka >>>
Krupka otevřela hasičské muzeum - idnes.cz
Naučná stezka Za památkami starého města Krupka - malý okruh
![]()
Krupka koupí hrad Kyšperk - idnes.cz
Kostel Nanebevzetí Panny Marie
s dřevěnou zvonicí na wikipedii
Kostel Nanebevzetí Panny Marie
Pomník obětem 2. světové války
Další památky v Krupce a okolí
Zřícenina tvrze Starý Dvůr - hrady.cz
Klášter františkánů a kostel Všech svatých v Krupce
Františkánský klášter s kostelem
Všech Svatých v Husitské ulici
![]()
Některé další památky najdete v dalších městských částech.
![]()
Kulturní zajímavosti a akce v Krupce
Pamětní deska Herty Lindnerové
Zajímavosti - znovuobjevenekrusnohori.cz
Úspěšní raketoví modeláři z Krupky
Zrušená úzkokolejka Krupka lom - Bohosudov cementárna
Torza bazénů půjdou z cesty. Uvolní místo oddychové zóně s jezírkem (10-2022)
Takto v Krupce vzniká nový park z torza koupaliště. Práce tu jsou na rok (03-2023)