Novostavba mostu je situována
částečně do lokality bývalého lomu Prackovice nad Labem, na příkrých
svazích stoupajících od břehů Labe k vrcholům Českého středohoří,
vzhledem k délce mostu přesahující 500 metrů s proměnlivou geologií
podloží.
Založení je tvořeno železobetonovými pilotami průměr 1,2 m v délkách
8 až 30 m (dle zastižené geologie) v celkovém počtu cca 340 ks.
Nosné konstrukce každého ze dvou mostů jsou tvořeny cca 219
segmenty, které byly v předstihu vyráběny ve VMS-Prefa Brandýs nad
Labem. Prackovická estakáda je tvořena dvěma mosty, pro každý směr
jedním. Pravý most (směr UL) o 12 polích má délku 554 m, levý most o
10 polích pak délku 458 m. Projektantem estakády je společnost
Pragoprojekt, zhotovitelem sdružení firem Eurovia CS, Metrostav, SMP
CZ a Berger Bohemia.
Na pražské straně mostu je nestabilní území, kde docházelo k
deformacím podloží už v době výstavby a těsně před otevřením dálnice
koncem roku 2016 se kvůli propadu podpěry mostu, musela rozebrat
část dálnice, odtěžit část náspu a vybudování odvodňovací stěny. Po
otevření dálnice se po Prackovické estakádě jezdilo jen po jednom
mostu právě kvůli naměřenému pohybu v podloží mostu, kdy až do
úplného otevření estakády koncem září 2017, probíhaly stabilizační
práce - provádělo se zpevňování pilotů a vysokotlaká injektáž
betonu, postavena byla i odvodňovací stěna. Spíše za účelem
stabilizace estakády než cílem dát mostní konstrukci stoletou
životnost, byla v roce 2018 napumpována do podzemních vrtů hloubky
až 24 metrů směs pryskyřice. V roce 2019 pak došlo ještě k úpravě o
6 cm pokleslé nosné konstrukce. V současnosti hlídá estakádu a okolí
více než měřících bodů, které její stav monitorují. Most směrem do
Německa je sice v tvrdém masívu, ale ten směrem na Prahu je založený
na měkkých usazeninách, které neustále reagují na počasí a srážkovou
vodu.
Fotografie výstavby Prackovické estakády
Dálnice D8 má další problém, vedle svahu ujíždí i estakáda (10-2016)
Dělníci pumpují pryskyřici hluboko pod zem, aby zpevnili estakádu na D8 (09-2018)
Nestabilní území pod mosty na dálnici D8 zpevňují dělníci pryskyřicí (11-2018)
Most dálnice D8 u Prackovic mírně poklesl, oprava potrvá do listopadu (07-2019)
Skončily opravy Prackovické estakády na D8. Svah pod mostem je teď klidný (11-2019)
POSLEDNÍ AKTUALIZACE
24.11..2022