DUBÍ
(Ober - Eichwald)
570 m

železniční stanice

V provozu je tato stanice od prosince 1884, kdy byl zahájen provoz Krušnohorské železnice v úseku Hrob - Moldava. Jedná se o unikátní úvraťové nádraží (vlak zde musí změnit směr jízdy, aby mohl pokračovat dále), kterých je v České republice pouze 8.
Díky snaze tehdejšího vedení trať zrušit a rozebrat, nebyla trať léta udržována což vyústilo v její uzavření v srpnu 1986. Díky snaze měst Most a Teplice a Sdružení severočeských měst a obcí však došlo po složitých a vyhrocených jednáních k postupným opravám a obnovení provozu v listopadu téhož roku.  V období od března 2017 do listopadu 2018 byl provoz na trati mezi stanicemi Osek a Moldava přerušen provoz z důvodu sesuvu na trati mezi novoměstským a mikulovským tunelem. V roce 1998 byla Krušnohorská železnice vyhlášena kulturní památkou ČR. Nádražní budova je ve vlastnictví soukromé osoby. Ve stanici Dubí můžete navštívit malé železniční muzeum manželů Našincových.

Na nádraží v Dubí bývala i točna, měla průměr 14,65m s částečným nezakrytým paprskem. Vlivem sesuvu okolního kamení v 70. letech však byla zavalena. Pozůstatkem je pouze kus zábradlí a brzda. Za 1. světové války byla v provozu unikátní nákladní lanovka z vojenského rudného dolu na Cínovci na dubské nádraží.

Zajímavosti:
Na začátku března 1927 se u nádraží zřítilo osobní letadlo Junkers D 876 na zpátečním letu linky lince Berlín - Drážďany - Praha - Vídeň. Pilot neměl v husté mlze dostatečnou výšku a zřítil se. Naštěstí pilot, mechanik i pět cestujících nehodu přežilo. Na konci druhé světové války v květnu 1945, když němečtí vojáci ujížděli před sovětskou armádou, stala se na nádraží v Dubí kuriózní nehoda, kdy řidič vojenského vlaku jedoucího od Moldavy (záměrně píšu řidič, protože to byl zřejmě nějaký voják, který si na řízení vlaku troufl) vůbec netušil, že nádrží je úvraťové, projel stanicí a "zapíchl" vlak do skály na konci kolejiště.  

          
        

Jinak než po železnici je nádraží v Dubí přístupné buď po značených turistických cestách z Nového Města či z Židovského Vrchu (Komáří Vážky) nebo autem či autobusem ze zastávky/parkoviště na silnici I/8 mezi Dubím a Cínovcem.

Více o celé moldavské dráze v odkazu "Historie trati"

Nádraží Dubí

Dubí (ŽST)

Strážní domek u přejezdu (11-2015)

Bývalé nádraží v Dubí se mění
v muzeum (08-2017)

Manželský pár zachraňuje na vlastní náklady železniční nádraží v Dubí. Plánují tam i malé muzeum (09-2017)

Soukromé muzeum v dubském nádraží je skutečně nádherná záležitost na Moldavské dráze (06-2020)

Nádraží Dubí - události ČT (05-2019)

Nehoda letadla Junkers G.24 u dubského nádraží v roce 1927

Eine Führung durch den Bahnhof Eichwald (06-2020)

Odhalení pomníku nákladní dopravy na našich lokálkách na dubském nádraží (06-2020)

V Dubí na nádraží mají nový pomník. Připomíná nákladní dopravu v regionu (07-2020)

Železniční stanice v Dubí je malým muzeem s romantickým nádechem na cestě do oblak (09-2022)

Tohle už neuvidíte! Poslední jízda státního vlaku na Moldavu v Krušných horách (12-2022)

Historie trati >>>

        
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
        
        
        
  

Zpět na přehled turistických cílů

POSLEDNÍ AKTUALIZACE
24.11..2022

Stránky jsou provozovány za laskavého přispění: