Největším mostem na tzv. Moldavské
dráze je "Velký Hrobský viadukt", někdy nazývaný též "Mlýnský". Byl
vystavěn podle projektu Jana Bydžovského v letech 1883-1884 a dnes
je technickou (od roku 1958) i kulturní památkou (od roku 1964).
Tento skoro 34 metrů vysoký, 146 metrů dlouhý a 5,9 metru široký
železniční most překonává tok potoka Bouřlivce v ústí Mikulovského
údolí na severním okraji města Hrob, resp. jeho části "Mlýny"i
silnici z Hrobu na Moldavu. Jedná se trojpolový most tvořený
ocelovou příhradovou konstrukcí (vyrobenou v pražské Rustonce) na
dvou kamenných pilířích a po stranách na opěrách umístěných na
koncích zářezů, se zesílenými svahy kamenným záhozem. který slouží
svému účelu do dnešních dnů. V roce 1945 došlo k výměně ocelové
příhradové konstrukce.
V těsné blízkosti mostu (na osecké straně) i pod mostem chátrá již z
velké části zdemolovaný areál bývalé přádelny. A právě do areálu
přádelny byla v roce 1916 zavedena železniční vlečka v km 143,266,
tedy těsně před vjezdem na železniční viadukt.
Vlečka byla později nazývána Božena (snad podle názvu podniku po
druhé svět. válce). Tvořila ji jedna výhybka v traťové koleji, z níž
vcházela bránou do areálu textilky kolej, ze které se druhou
výhybkou úvratí připojovala kolej ke skladišti.
Požár dřevěných trámů na železničním mostě v Hrobě – Mlýny (05-2020)
Bývalá přádelna Hrob - Mlýny >>>
POSLEDNÍ AKTUALIZACE
24.11..2022