Možná trošku opomínaný bývá Kamenický
motoráček - jezdící v sezóně od dubna do října po muzejní sklářské lokálce mezi Českou Kamenicí
a Kamenickým Šenovem, historickým sklářským městečkem.
Kapacita vlaku je
56 míst, 2 kočárky. Přeprava jízdních kol je vyloučena. Na trati
platí celodenní síťové jízdenky DÚK. Platit je možné i elektronickou
peněženkou DÚK.
Česká Kamenice (okres Děčín) i Kamenický Šenov (okres Česká Lípa) leží na hranici tří chráněných krajinných oblastí - Labské Pískovce, České středohoří a Lužické hory. Obě města sama o sobě jsou nejen vyhledávaným výchozím místem turistických výletů po jejich vskutku malebném okolí, ale mají svým návštěvníkům též co nabídnout - muzea, kostely, drobné sakrální památky, výstavní i zašlé historické budovy a objekty, staré továrny i vyhlídková místa a přírodní památky. Česká Kamenice láká například na Zámecký vrch se zříceninou hradu Kamenice a dřevěnou vyhlídkovou věží, Kamenický Šenov pak například na Panskou skálu s kamennými varhanami známými z pohádky o pyšné princezně. Ale zkraťme to - obě města i jejich okolí toho nabízejí strašně mnoho. My Vás však dnes vezmeme na turistickou atrakci - motoráček, který obě města o víkendech a svátcích v sezóně spojuje. Osobní doprava zde byla ukončena v roce 1979 a nákladní pak v roce 1992. Trať vedla až do České Lípy, byl však po ukončení provozu snesen a v jeho trase dnes vede cyklostezka "Varhany" až do České Lípy.
Historie železniční trati Česká Kamenice - Kamenický Šenov - Česká Lípa
Cyklostezka varhany na wikipedii
Kamenický motoráček bude v roce 2019 jezdit častěji (11-2018)
Šenovka byla v Česku nejklikatější. Její část možná ožije. (03-2019)
Lokomotiva 704.008-2 + M152 na Šenovce
VHS Archiv Výtopny Zlíchov: Obnova trati
Česká Kamenice - Kamenický Šenov
Výlet vláčkem do
Kamenického Šenova
a pěšky zpět
(s nečekanou překážkou)
Cesta motoráčkem z Kamenice do Šenova trvá patnáct minut a starší ročníky si při ní určitě vzpomenou na svoje cesty lokálkami v mládí - naklánění se houpání vagónku, neskutečně pomalá jízda, houkání před každou polní či lesní cestou. K tomu si připočtěme věrný koženkový interiér vozu, zde navíc i s nápisy ve slovenčině a člověk se rázem na patnáct minut vrátí o třicet let zpět.
Jízdenku si koupíte u průvodčího přímo ve vlaku (na nádraží Vám jí neprodají). Zajímavostí je železniční přejezd přes silnici I/13 na vjezdu do Šenova - průvodčí si oblékne výstražnou bundu a s červeným praporkem vystoupí před přejezdem, kde na dobu přejezdu vlaku přes silnici nahradí mávání praporku dávno nefunkční světelnou a zvukovou signalizaci.
Bude možné volně chodit krajinou?
(článek o problematice turistických tras
třeba právě přes pastviny)
Z nádraží v Kamenickém Šenově se stala opuštěná zchátralá budova, stejně jako bývalá restaurace u nádraží. My se odtud vydáme zpět do České Kamenice po zeleně značené turistické cestě. A vyrážíme i s tříletou dcerkou, abychom vyzkoušeli jak tuto krátkou, cca 4 km dlouhou trasu zvládne.
Před již zmiňovaným železničním přejezdem se dáme vlevo a na necelý půlkilometr se zanoříme do lesa po příjemné cestě, která nás dovede až na okraj lučních pastvin, lemovaných ohradníkem, přes které má zeleně značená trasa vést.
Doporučujeme mít v telefonu nainstalovanou aplikaci mapy.cz, která se záhy ukáže jako velmi užitečná - když nás stezka dovedla až hluboko do louky, zelené značení náhle zmizelo, resp. cesta je přerušená elektrickým ohradníkem a v podstatě zde končí. Nikomu z nás se moc nechtělo se vydat přímo přes louku mezi pasoucím se skotem a tak jsme se rozhodli zkusit obejít pastvinu z levé strany, na mapě jsme přesně viděli kde se nacházíme a tak nakonec nebylo těžké vybrat místo, kde se vydat přes pastvinu - ohradník nekončil a kravky byly hodně vpravo.
Jestli je v ohradníku elektrika Vám nepovíme ;-) Ale raději to nezkoušejte, pěkně to prý kope. Slalomem mezi usušenými kravinci se jsme mířili do míst, kde bylo z dálky vidět, že železniční trať přetíná cesta. Bylo to naprosto správné rozhodnutí protože u tohoto přejezdu/přechodu byla na sloupu vysokého vedení umístěna zelená šipka ukazující přesně do míst, kde se nám cesta ztratila v pastvinách. Než jsme však stačili trať přejít, několikrát v dálce zahoukal vláček a tak jsme si toho krémově-vínového veterána českých kolejí mohli prohlédnout i na pozadí se Zámeckých vrchem.
Po cestě jsme vystoupali ke křížku pod lesem zasvěcenému sv. Hubertu. Cesta dál vede po úpatí Kamenického vrchu. Můžete posedět na jedné z laviček či se z odbočky vydat nahoru na vrchol, kde stojí z ruinách Kamenického hradu dřevěná rozhledna nabízející pěkné rozhledy.
Cestou přes louku jsme pak sešli zpět do České Kamenice na nádraží. Celá cesta má na délku zhruba 4 kilometry a naše dítko jí bez problémů zvládlo. Vzhledem k úzkým pěšinkám okolo pastvin však není vhodná pro výlet s kočárkem. Rozhodně však skýtá nádherné pohledy na okolní kopce, které se Vám snažíme přiblížit alespoň na pár fotografiích.
Pokud máte volné odpoledne, je to ideální místo na příjemnou procházku. A nebojte, cesta se dá podniknout celoročně - mezi Kamenicí a Šenovem jezdí linkový autobus ČSAD Česká Lípa.
POSLEDNÍ AKTUALIZACE
24.11..2022