KOČIČÍ HLAVA
370 - 425 m
(Katzenkoppe)
vrch, skála

Zalesněný hřeben nad Velkým Březnem, jedna z rozsoch Kočičího vrchu (525 m), zakončená nad Velkým Březnem "Špičatým vrchem - Spitzigerbergem", významné naleziště natrolitů a zeolitů. V minulosti zde byly četné lomy a doly, na jeho severovýchodním úpatí se nachází stará drtírna kamene. Na Kočíčí hlavu se dostanete od rozcestí "Fráž" po zeleném okruhu na Magnetovec, kde asi 100 metrů před jednosměrným rozdělením okruhu zabočíte vpravo po cestě vedoucí k Panství Velichov. Kočičí hlava nad Velkým Březnem byla do 60. let minulého století vyhledávaným místem s krásným výhledem, protože její vrcholek nebyl zalesněn.

Tip na výlet

Pokud nevíte kam celodenní pohodový výlet v okolí Velkého Března. Výlet bez odboček měří cca 8,5 km s převýšením 400 metrů jak směrem nahoru, tak směrem dolů. S navrhovanými odbočkami další 4 km navíc. Jídlo, pití a dobré oblečení a obutí sebou. První úsek výetu je společný s jiným naším výletem, proto se prosím nenechte mýlit černým popiskem na obrázku (drtírna kamene). Mapku výletu máme zde ...

Naše procházka začíná u železniční stanice Velké Březno, kam se dostanete buď vlakem (trať UL/Střekov - Děčín, linkovými autobusy nebo autem. Poblíž odtud je Muzeum Československého opevnění (otevřeno v sezóně), kde se můžete ještě před započetím cesty zastavit. Zelená nás provede kouskem obce, překoná železniční trať a po chvíli začne stoupat jako poměrně široká zpevněná cesta po úbočích rozsoch "Kočičího vrchu - 525 m". Po zhruba kilometru a něco, kdy se můžeme kochat jak dílčími výhledy do labského údolí jak pěkně tvarovanými skalními výlevy po pravé straně, dojdeme do místa, kde levou stranu silnice se strmým srázem, začně lemovat silniční svodidlo. Chvíli po té dojdeme na větší plácek (na kterém se v pohodě otočí nákladní vozidlo) a zároveň k místu, kde se po levé straně při pohledu zpět na cestu odkud jsme přišli, nachází vyvýšenina, na kterou když vstoupíte, zjistíte, že se skládá z více pahorků dělených od sebe příkopy různých hloubek. Toto místo je na mapách označeno jako "Pustý zámek", zbytky hradu z přelomu 13. a 14. století.

Od Pustého zámku pokračujeme stále vzhůru dále po zelené značce až na rozcestí Fráž (479 m). Ještě před dvaceti lety byste tu narazili na dřevěnou chatu. Dnes už je zde jen zastřešený malý altánek pro turisty. Na Fráži si můžeme udělat první odbočku a to na "Veselský vrch". Značenou cestu nenajdete, ale pokud máte chytrý telefon s nainstalovanými mapami "mapy.cz", jistě se neztratíte. Vrch nabízí jen dílčí výhledy, v době vegetačního klidu, tedy přibližně od prosince do března, mnohem lepší.
Zelenou značku ve Fráži opustíme a dáme se po zeleně značeném okruhu kolem Magnetovce. Magnetovec se skalním hřibem a dalšími podobnými útvary si určitě nenechte ujít. Po Magnetovci už budete potřebovat aplikaci v mobilu, abyste se lépe zorientovali a mohli vyrazit na nedaleký Kočičí vrch. S výhledy je zde úplně stejné jako na Magnetovi či Veselském vrchu, ač tomu tak nebývalo vždy, protože Kočičí vrch nebyl zalesněný tak, jak je tomu dnes. Z Kočičího vrchu se vrátíme na cestu vedoucí od Magnetovce směrem dolů. A si po pětistech metrech cesty přijde 360 st. zatáčka, kde po pravé straně cesty býval báňský závod. Dnes zde již není jediná stopa po těžbě. Když zde opustíme na chvíli cestu a vydáme se rovně, jdeme přímo po hřbetu Kočičí hlavy. Vrátíme se zpět na cestu a stále klesáme po západním úbočí Magnetovce. Po necelém kilometru přichází křižovatka, takové téčko, kde doleva je to do Bláhova a vpravo na Velichov. My se vydáme na Velichovské panství. Pokud sebou máme psy, vezme je na vodítko neboť za chvíli vstoupíme na soukromý pozemek. Zde se nám po levé straně otevírají jrásné pohledy na protější Malečovský hřeben táhnoucí se až do Velkého Března. Jsme v místech, kde stála v minulosti osada Velichov, vysídlená s odsunem němců po druhé světové válce. V současnosti je zde tzv. "Panství Velichov", pension se zázemím a atrakcemi uprostřed krásné středohořské krajiny. Projdeme branou a míříme z kopce až na křížovatku cest, kde se dáme vpravo směrem ke skupině stavení a jakmile je mineme, hledáme po pravé straně pokračování lesní cesty, po které jsme sem přišli. Ta se následně vine přes Velichovský vrch až nad Velké Březno. Asi po dvanáctistech metrech odbočíme první odbočkou vlevo od Velichova vpravo a kolem základní školy sestoupáme k hlavní silnici. Nedaleký státní zámek má v sezóně otevřeno od deseti do sedmnácti hodin, takže pokud nám štěstí přeje, můžeme se dát po hlavní vpravo a hned první odbočkou vlevo přes potok a následně opět vpravo až ke vstupní bráně. Zámek kromě jiného nabízí i malé občerstvení a velice pěknou zámeckou zahradu. V samotné obci naleznete několik míst, kde se můžete najíst, navštívit můžete i kdysi velmi slavnou restauraci Tivoli, která po jistých úpravách stále stojí a hlavně o víkendech nabízíá příjemné zpestření pro cyklisty projíždějící po Labské cyklostezce. Najdete ji až skoro u řeky pod nádražím. Kousek od restaurace jezdí celoroční přívoz přes řeku Labe do protějších Neštědic, odkud se dá jet do krajského města vlakem i autobusem stejně jako z Velkého Března.

Železniční stanice Velké Březno >>>

Tip na výlet
Bývalá drtička kamene nad Velkým Březnem >>>

Velké Březno - horní a dolní zámek >>>

Zpět na přehled turistických cílů