Most T.G.M.
Tříobloukový dvěstě metrů dlouhý a skoro dvanáct metru široký železobetonový most s kubizujícími prvky od architektů Farského a Krohy byl vystavěn přes řeku Vltavu mezi Kralupami a Lobečkem v letech 1926-28. Most byl pojmenován byl po prvním československém prezidentovi. Ze tří jeho oblouků je nejdelší ten prostřední nad řekou o rozpětí 80 metrů, zatímco dva postranní mají rozpětí po 60 metrech. Vzhledem k hustotě dopravy na řece nebylo možné umístit pilíře mostu do řečiště, jsou tedy na obou březích a jejich základy dosahují až do hloubky 11 metrů. O výstavbu mostu se zásadně zasadil tehdejší starosta Kralup Vaníček, neboť přeprava přívozy mezi Kralupy a Lobečkem (připojen ke Kralupům v roce 1921) již byla v té době již nedostačující. Až do začátku druhé světové války se na mostě vybíralo mýtné. Během druhé světové války byly z Kralupské strany odstraněny dva žulové reliefy s nápisy a refiéfem prezidenta Masaryka. Po válce se sem vrátily jen na krátko, komunisté most přejmenovali na "Most osvobození" a desky opět odstranili. Na svém místě je najdeme opět až po revoluci v roce 1898. Most prošel zásadní rekonstrukcí v roce 1997. Na kralupské straně mostu se nachází rozcestník turistických cest a pokud projdete podchodem pod mostem, narazíte i na Infocentrum iCafé na terasách mostu. Most je národní technickou památkou.
Lávka pro pěší
Na konci roku 1996 byla dostavěna a předána do užívání láska pro pěší a cyklisty v těsné blízkosti (cca 65 metrů po proudu) mostu T.G.M., která je se svou délkou 208 metrů a šířkou 5 metrů ideálním řešením pro překonání řeky, protože stávající most nebylo možné kvůli památkářům rozšířit. Její stavbu provedly "Vojenské stavby" zajímavým technickým způsobem - nejdříve byly postaveny dvě krajní pole lávky a mezi ně byl posléze usazen střední díl, který byl vybetonován na lodi a po jeho dozrání byl dopraven na místo určení a zde pomocí hydraulických zvedáků osazen mezi obě krajní pole.
Železniční mosty
Dnes již neexistující první železniční most od čtyřech ocelových polích vedoucí kolmo přes Vltavu v Kralupech na trati Kralupy - Turnov byl v provozu od roku 1865. Pilíře tohoto mostu byly stavěny jako pro dvojkolejnou trať, která se však nikdy nepostavila. Sloužil pouze železniční dopravě a měl zásadní vojenský strategický význam - v případě válečného konfliktu byl totiž lehce demontovatelný. Původní Schifkornova příhradová konstrukce nebyla z hlediska nosnosti vyhovující a tak byla v roce 1885 nahrazena novým nýtovaným mostem o čtyřech obloucích, který sloužil železniční dopravě až do roku 1965, kdy jej nahradil současný Chvatěrubský most, cca o 400 metrů blíže ku Praze.
Potrubní most
Přibližně 700 metr před mostem T.G.M. ve směru od Prahy vede přes řeku Vltavu ještě technický potrubní most o rozpětích, nesoucí potrubí uložená na trojúhelníkových příčnících, které jsou svými vršky spojeny u spodního pásu chodníkem krytým žebrovaným plechem. Pylony mostu tvoří 23 metrů vysoké kozlíky, v nejužším bodě je most široký 4 metry, v nejširším pak 15 metrů.
Reportáž o mostu T.G.M. v Kralupech nad
Vltavou
Masarykův most v Kralupech n.Vlt.
Silniční most osvobození kulturní památka
Hledání ztraceného času - ceskatevize.cz
(čas 6:35)
Turistická známka s vyobrazením mostu
Předmostí v Kralupech nad Vltavou
Stavba podchodu u Kralupského mostu
Slavnostní otevření lávky pro pěší a
cyklisty (12/1996)
Kralupský most je stavbou století (12/2048 - FB)
Pod kralupským mostem stojí další technická památka (09-2019)
ŽELEZNIČNÍ MOSTY
Zrušená trať Kralupy - Chvatěruby
POTRUBNÍ TECHNOLOGICKÝ MOST
Chvatěrubský železniční most >>>
Železniční stanice Kralupy nad Vltavou >>>
Železniční zastávka Nelahozeves - zámek >>>
Železniční zastávka Chvatěruby >>>
POSLEDNÍ AKTUALIZACE
24.11..2022