Dopravu na Moldavské dráze provozuje
společnost České dráhy, a.s. Vlaky na Moldavu vyjíždějí ze dvou
severočeských měst - z Děčína, Ustí nad Labem a z Mostu.
Na lince platí tarif a jízdenky Dopravy Ústeckého kraje.
Trať z Mostu do Moldavy a dále do saského Freibergu vybudovala společnost Pražsko-duchcovská dráha za účelem exportu uhlí z Mostecké uhelné pánve do sousedního Saska. V roce 18787 byl zprovozněn úsek Most - Hrob, v roce 1885 úsek Hrob- Moldava a v roce 1887 poslední část trati z Moldavy do Freibergu. V období mezi světovými válkami začali železnici využívat hojně i turisté. V roce 1945 byl provoz v úseku Moldava - Freiberg v podstatě už navždy přerušen sovětskou armádou. Jelikož trať tím pádem přestala sloužit svému původnímu účelu, tedy exportu uhlí do sousedního Saska, začal provoz na ní upadat a začala sloužit více méně spíše pro turistický ruch. Důležitou se stala ještě v letech 1952 - 1962, kdy byl po železnici do stanice Moldava přepravován stavební materiál na stavbu Flájské přehrady (z Moldavy pak byla zprovozněna nákladní lanovka až na stavbu přehrady).
Parní provoz na trati byl ukončen v roce 1967. Převažující rekreační přepravu dostaly na starost v největší míře motorové vozy M 131, které byly ke konci 70.let nahrazeny dodnes jezdícími vozy M 152 (810).
Smutné je období konce II. světové války, kdy večerních hodinách 7. května 1945 byl přerušen provoz z Moldavy do Freibergu a zároveň byl německým werwolfem vyhozen do povětří most mezi Mikulovem a Novým Městem spolu s portálem novoměstského tunelu. Most mezi Hrobem a Dubím byl též, i když v menším rozsahu poškozen. Na nádraží v Dubí vjela do točny (obsazené lokomotivou) a skály na konci trati souprava ujetých osobních vagonů. Mezi oldavou a Novoměstským tunelem byla trať zdemolována tanky Rudé armády, která spěchala na pomoc bojující Praze. Plný provoz až do Moldavy byl obnoven až v říjnu 1946.
Stát od roku 1962 na trati prováděl jen nezbytné opravy a údržbu. Železnice zde sloužila v podstatě jen k rekreační dopravě a to mnohdy tak silné, že byly vypravovány posilové vlaky aby nápor cestujících vůbec zvládaly.
Po revoluci v roce 1989 se stát začal snažit trať zrušit pro její ekonomickou nerentabilnost, přestal jí udržovat a následně došlo vlivem zanedbané údržbě k různým omezením - například začaly zde jezdit pouze lehčí motorové stroje. V roce 1996 se trať sice chvilku opravovala, ale v půlce roku byly finance pozastaveny a po projetí měřícího vozu, který zjistil spoustu hrubých závad, byl provoz okamžitě zastaven. Po složitých jednáních a nejnutnějších opravách vyjel konečně v listopadu na trať vlak s cestujícími. V dalších letech pak probíhaly další nutní opravy jak tratě, tak nejbližšího okolí.
V roce 1998 byla Krušnohorská železnice vyhlášena kulturní památkou ČR. V současné době je provoz pouze o víkendech, v sezóně pak denně.
Moldavská dráha - linka T8 - Ústí nad Labem / Most - Moldava v Krušných horách - jizdní řád
Kulturní památka - Moldavská dráha
Krušnohorská železniční dráha Most - Moldava (film 32 min.)
Projeďte se vlakem z Mostu do Moldavy - pohled ze stanoviště strojvedoucího
Projeďte se vlakem z Moldavy do Mostu - pohled ze stanoviště strojvedoucího
Železniční památka. Krušnohorský Semmering jezdí mezi Mostem a Moldavou
Moldavská železnice - toulavá kamera
Krušnohorským Semmeringem do Saska - Česká televize
Drážní romantika na Moldavské dráze
Fotografie východoněmeckého motoráku na horní části tratě
Úsilí o obnovu trati z Moldavy do Holzhau - ceskatelevize.cz
Po stopách přeshraniční trati Moldava - Holzhau
Moldavská lokálka vozí o prázdninách běžkaře denně
Putování s párou - Na hřeben Krušných hor (03-2020)
Zaniklá železnice Moldava - Neuhermsdorf
Moldava a německé Holzhau chtějí po 75 letech obnovit železniční spojení (07-2020)
Pracovní schůzka s europoslanci v Holzhau (07-2020)
Studie k dokončení trati z Německa do Moldavy má být koncem roku (07-2020)
Výlet na běžkách po zrušené trati Moldava - Holzhau
Pěší výlet po stopách středověkého sklářství a zrušené trati Moldava - Holzhau
Moldavská horská dráha na wikipedii
Po zrušené trati z Holzhau do Moldavy - turistika.cz
Moldavská dráha by měla získat dotaci 50 milionů (12-2020)
Most - železniční stanice
(připravujeme)
Most - Kopisty - železniční
zastávku
(připravujeme)
Most - Minerva - železniční
zastávka
(připravujeme)
Litvínov - Město - železniční
zastávka
(připravujeme)
Louka u Litvínova - železniční
stanice
(připravujeme)
Lom u Mostu - železniční zastávka
(připravujeme)
Osek - Město - železniční stanice >>>
Horní Háj - železniční zastávka
(připravujeme)
Střelná - železniční zastávka >>>
Mikulov v Krušných horách železniční zastávka >>>
Mikulovský železniční tunel >>>
Novoměstský železniční tunel >>>
Mikulov - Nové Město železniční zastávka >>>
Moldava - železniční stanice >>>
POSLEDNÍ AKTUALIZACE
24.11..2022