Ač se o výstavbu úseku železnice z Teplic přes Lovosice a Českou Lípu do Liberce už od šedesátých let 19. století snažilo několik společností, rozhodnutím rakouské vlády byla koncese na stavbu "severočeské transverzálky" v roce 1895 přidělena společnosti ATE (Ústecko-teplická dráha). A tak se už v roce 1896 rozbíhají přípravné práce na 50 km dlouhém úseku z Lovosic do České Lípy. Úsek z Lovosic do Litoměřic, včetně mostu přes Labe, stavěla vídeňská firma "Bratři Redlichové a Wagner", úsek z Litoměřic do České Lípy, zahrnující mostní překonání údolí "Peklo", pak firma "Bratři Redlichové a Berger".
V Litoměřicích se firma ATE nedohodla s ÖNWB (Österreichische Nordwestbahn), která provozovala trať z Děčína do Nymburka a vystavěla severně od centra Litoměřic vlastní nádraží - dnešní "horní nádraží". Na trať Děčín - Nymburk se společnost ATE se svými kolejemi napojila mezi stanicemi Žalhostice a Velké Žernoseky. Úsek železniční trati Lovosice - Litoměřice byl slavnostně zprovozněn 18.10.1898 a 29.12.1898 byl zprovozněn úsek Litoměřice - Česká Lípa. Na horním nádraží sloužila i malá výtopna pro dva stroje, i s točnou a administrativní budovou. Svému účelu sloužila do 50. let 20. století, později sloužila jako sklad a dílny.
V lednu 1923 převzala provoz na trati Lovosice - Česká Lípa, po zestátnění Ústecko-teplické dráhy, společnost "Českosloveské státní dráhy" - ČSD. V letech 1938 - 1945 převzaly trať krátce DR - "Deutsche Reichsbahn". Až do roku 1979 byly vlaky na této trati zajišťovány parními lokomotivami, které byly u málo vytížených osobních vlaků nahrazovány motorovými vozy M 131 (později i m 262) a po značném poklesu nákladní dopravy byl osobní provoz veden již jen pomocí motorových vozů. Od roku 2011 zde už nejezdí nákladní vlaky.
V roce 2015 proběhla rekonstrukce
kolejiště a nástupiští, v letech 2017 - 2018 pak rekonstrukce
nádražní budovy. 15.12.2019 se začátkem platnosti nového jízdního
řádu, začaly z Litoměřického horního nádraží jezdit osobní motorové
vlaky na tzv. Švestkové dráze na pravidelné lince U10 na trase
Litoměřice - Most, provozovovanou společností ADŽ Praha.
Litoměřice horní nádraží (2006)
Litoměřice horní nádraží po rekonstrukci
Trať Litoměřice horní nádraží - Lovosice-youtube.com
Vlečka Litoměřice horní nádraží - Mrazírny
Vlečka Litoměřice horní nádraží - stavebniny
Opravené nádraží září novotou
07-2018
Průjezd Česko-Saského vlaku přátelství
Oprava horního nádraží - promarněná příležitost
Litoměřické horní nádraží se skví po rekonstrukci novotou
Litoměřické nádraží bez kolejí
(09-2015)
Oprava horního nádraží končí
(03-2016)
Historie trati Lovosice - Litoměřice - Česká Lípa
Železniční trať Lovosice - Česká Lípa na wikipedii
Litoměřice - Dolní nádraží >>>
Litoměřice - město, žel. stanice & autobusové nádraží >>>
Litoměřice - Cihelna, žel. zastávka >>>
POSLEDNÍ AKTUALIZACE
24.11..2022