LITOMĚŘICE
HORNÍ NÁDRAŽÍ

Ač se o výstavbu úseku železnice z Teplic přes Lovosice a Českou Lípu do Liberce už od šedesátých let 19. století snažilo několik společností, rozhodnutím rakouské vlády byla koncese na stavbu "severočeské transverzálky" v roce 1895 přidělena společnosti ATE (Ústecko-teplická dráha). A tak se už v roce 1896 rozbíhají přípravné práce na 50 km dlouhém úseku z Lovosic do České Lípy. Úsek z Lovosic do Litoměřic, včetně mostu přes Labe, stavěla vídeňská firma "Bratři Redlichové a Wagner", úsek z Litoměřic do České Lípy, zahrnující mostní překonání údolí "Peklo", pak firma "Bratři Redlichové a Berger".

V Litoměřicích se firma ATE nedohodla s ÖNWB (Österreichische Nordwestbahn), která provozovala trať z Děčína do Nymburka a vystavěla severně od centra Litoměřic vlastní nádraží - dnešní "horní nádraží". Na trať Děčín - Nymburk se společnost ATE se svými kolejemi napojila mezi stanicemi Žalhostice a Velké Žernoseky. Úsek železniční trati Lovosice - Litoměřice byl slavnostně zprovozněn 18.10.1898 a  29.12.1898 byl zprovozněn úsek Litoměřice - Česká Lípa. Na horním nádraží sloužila i malá výtopna pro dva stroje, i s točnou a administrativní budovou. Svému účelu sloužila do 50. let 20. století, později sloužila jako sklad a dílny.

V lednu 1923 převzala provoz na trati Lovosice - Česká Lípa, po zestátnění Ústecko-teplické dráhy, společnost "Českosloveské státní dráhy" - ČSD. V letech 1938 - 1945 převzaly trať krátce DR - "Deutsche Reichsbahn". Až do roku 1979 byly vlaky na této trati zajišťovány parními lokomotivami, které byly  u málo vytížených osobních vlaků nahrazovány motorovými vozy M 131 (později i m 262) a po značném poklesu nákladní dopravy byl osobní provoz veden již jen pomocí motorových vozů. Od roku 2011 zde už nejezdí nákladní vlaky.

V roce 2015 proběhla rekonstrukce kolejiště a nástupiští, v letech 2017 - 2018 pak rekonstrukce nádražní budovy. 15.12.2019 se začátkem platnosti nového jízdního řádu, začaly z Litoměřického horního nádraží jezdit osobní motorové vlaky na tzv. Švestkové dráze na pravidelné lince U10 na trase Litoměřice - Most, provozovovanou společností ADŽ Praha.

           
        
        
        
  

Litoměřice horní nádraží (2006)

Litoměřice horní nádraží po rekonstrukci

Trať Litoměřice horní nádraží - Lovosice-youtube.com 

Vlečka Litoměřice horní nádraží - Mrazírny

Vlečka Litoměřice horní nádraží - stavebniny

Opravené nádraží září novotou
07-2018

Průjezd Česko-Saského vlaku přátelství

Oprava horního nádraží - promarněná příležitost

Litoměřické horní nádraží se skví po rekonstrukci novotou

Restaurace na horním nádraží

Litoměřické nádraží bez kolejí
(09-2015)

Oprava horního nádraží končí
(03-2016)

Historie trati Lovosice - Litoměřice - Česká Lípa

Železniční trať Lovosice - Česká Lípa na wikipedii

Výroční jízda historického vlaku z roku 1988 na trase Lovosice - Česká Lípa


           
           
           
           
        

AŽD dokončila modernizaci Švestkové dráhy. Vlaky automaticky
kontrolují trať, není ani metr modrého zábradlí (12-2019)

Svezli jsme se dřív než první cestující! Na Švestkovou dráhu
se po 12 letech vrátí každodenní provoz (12-2019)

 

           
        

Litoměřice - Dolní nádraží >>>

Litoměřice - město, žel. stanice & autobusové nádraží >>>

Litoměřice - Cihelna, žel. zastávka >>>

Železniční tunel a zrušená žel. zastávka Litoměřice >>>

Zpět na přehled turistických cílů

POSLEDNÍ AKTUALIZACE
24.11..2022

Stránky jsou provozovány za laskavého přispění: