Prvním mostem postaveným v těchto
místech přes řeku Vtavu byl dřevěný provizorní most z roku 1903.
Jenže rychle rozrůstající se Praha, zde hlavně části za řekou (Troja,
Chabry, Kobylisy, Ďáblice a Bohnice) potřebovala mostů více. Volání
pro novém mostě začalo sílit po roce 1905 a i když řeka v těchto
místech stále nebyla regulována, připravil tehdejší mostní úřad dvě
varianty - kamenný a betonový most. Jenže přednost měla úprava toku
řeky a chvilku na to i první světová válka. V roce 1922 vnikla
"Velká" Praha což velmi k realizaci nového mostu pomohlo. Inženýr
Františel Menzl dostal projekt za úkol. Navrhl železobetonovou
konstrukci, která se ovšem až časem projevila jako dost nevhodná a
netrvanlivá. Stavba proběhla v letech 1925-28. Slavnostně otevřen
byl ve stejný den jako sousední Libeňský most 29.10.1928 v rámci
oslav vzniku samostatného státu. Záhy se však začaly projevovat
nedostatky projektu mostu, zatékalo do něj, konstrukce byla
ohrožována hlavně v mrazech a svým dílem přispěli i bezdomovci,
kteří v něm přespávali a navíc odnášeli do sběren kovů pozinkované
plechy a žlaby. Na konci druhé světové války při osvobozeneckých
bojích ustál zásah "z děla", statečně nesl barikády (však byl také
záhy po skončení války v roce 1946 přejmenován na "Most
Barikádníků") ... Po mostě jezdily od 17. ledna 1936 tramvaje na
lince "Nádraží Holešovice – Pelc-Tyrolka – Vychovatelna". Ještě na
začátku šedesátých let se hovořilo o jeho opravě, ovšem velké tempo
výstavby v Praze a jeho nevyhovující kapacita rozhodly o výstavbě
mostu nového, který by navíc zapadal do koncepce výstavby "Severo-jížní
magistrály" (dnešní úsek od Argentinské po exit Zdiby na dálnici
D8).
Protože provoz sílil a město vytrvale zanedbávalo jeho údržbu, byl v
roce 1970 v jeho blízkosti postaven vojenský provizorní most pro
pěší a automobilovou dopravu (začal sloužit veřejnosti v srpnu téhož
roku) a na Mostě Barikádníků byl zachován pouze tramvajový provoz.
Bohužel ani vojenský provizorní most sílící dopravu nedokázal ustát
a tak tak se na jaře 1971 vrátila silniční a pěší doprava na Most
Barikádníků. V roce 1975 byl most pro nevyhovující technický stav
uzavřen a poté během dvou let postupně demolován (na lodích byl
odvezen po Vltavě a Labi za Lovosice, kde odpočívá na dně
Žernoseckého jezera). Tramvajová doprava byla mezi Plynární a Pelc-Tyrolkou
a Vychovatelnou (trať vedla dnešní ulicí v Holešovičkách) zrušena.
Tramvajová doprava byla obnovena až po dvou letech, kdy byl v květnu
1975 zahájen provoz na nové trati Nádraží Holešovice - Ke Stírce,
která Vltavu překonávala po provizorním ocelovém trámovém mostě. Ke
konci roku 1980 však bylo zjištěny trhliny v oselové kostrukci a
tramvajová doprava byla přerušena. Most byl snesen a na jeho pilíře
byl přesunut provizorní příhradový most, který v letech 1970 - 71
sloužil jako náhrada pro automobilovou dopravu za Most Barikádníků.
V letech 1981 - 82 na něm byla zprovozněna tramvajová doprava a hned
vznikla díky mostovce vyložené dřevěnými trámy, které dělaly velký
hluk, jeho přezdívka - Rámusák. Ten sloužil tramvajové dopravě až do
října 2013, kdy byly tramvaje na rok nahrazeny autobusy, aby se
následně vrátily na zbrusu nový Trojský most.
To jsme ale na chvilku odbočili od tématu. Soutěž na projekt nového
Mostu Barikádníků proběhla již v roce 1968 a tak se započalo s
výstavbou mostu nového. Mostní těleso z pera Ing. arch. Jiří Trnky a
Ing. Petr Dobrovskěho a bylo vyprojektován a postaveno v letech
1972–1980 jako spojitý ocelový nosník s ložisky nad středy starých
pilířů. Rozpětí dvojice souběžných mostů od levého břehu činí 46,40 + 51,10 + 51,75 +
46,40. Na pravém břehu Vltavy je napojen mimoúrovňový nadjezd, takže
skutečná délka nového mostu je 212 m. Šířka je 33,5 m. Nový most
Barikádníků, který se otevřel motoristům 28. listopadu 1980. Zároveň
s mostem byla otevřena i první část tzv. "Prosecké radiály" v úseku
Argentinská - Vysočanská, s odbočkou na Vychovatelně ke Střelničné.
Až do roku 2015 byl most v dopravních špičkách enormě vytížen,
protože většina automobilů mířících ze severu Čech, ale i místních
ze severozápadního města, tudy přejížděla řeku, aby se dostala do
různých částí Prahy nebo jako transit dále na jih a východ země. S
otevřením tunelového komplexu Blanka se sice rapidně zvýšil počet
automobilů, ale denní zácpy už zde pominuly, protože většina řidičů
volí průjezd tunely, které kousek od mostu na Trojské straně ústí.
Most Barikádníků dosloužil - 1975
Pomník padlým v květnu 1945 u mostu Barikádníků
Téměř dvacet barikád na Trojském mostě pomohlo ubránit Prahu
Provizorní tramvajový most - Rámusák