Denně po ní projedou tisíce aut a ve špičce se na ní stojí na mnoha místech v kolonách. Víte však, že na její jedné (budoucí) třetině jezdily v letech 1936 - 1975 také tramvaje? Když napíšu, že tu byl spáchán i jeden velice známý atentát, možná Vám svitne, že řeč je o tzv. Prosecké radiále.
V současnosti už stojí a tedy i je v provozu celá plánovaná radiála o délce 10,6 km. Začíná v pražských Holešovicích na křižovatce ulic Plynární a Argentinské, odkud vede přes most Barikádníků, ulicí V Holšovičkách na Bulovku / Vychovatelnu, odkud pokračuje jako Liberecká ulice přes MOLky až na horizont na Střížkově, kde se plynule u Porsche Prosek mění v Cínoveckou ulici a pokračuje až na exit Zdiby po dálnici D8, kde končí.
Výstavba Prosecké radiála započala v roce 1977, kdy se začal
stavět úsek Plynární -> Pelc-Tyrolka -> MÚK (mimoúrovňová
křižovatka) Vychovatelna (Bulovka) -> MÚK Vysočanská a byla
dokončena nákladem skoro 621 mil. Kčs v roce 1980. Ještě
před touto stavbou však byla vybudována spojnice
Vychovatelny se Střelničnou ulicí (jako jakousi odbočkou od
radiály) a zároveň se začal stavět nový most přes Vltavu,
místo zchátralého a již nevyhovujícího Trojského mostu. Nový
most byl již pojmenován jako most Barikádníků a byl
zprovozněn jako součást první části Prosecké radiály. Ale
již bez tramvajových kolejí, ty se přesunuly o pár stovek
metrů po proudu řeky dál, na provizorní železný most, který
tramvajové dopravě sloužil až do vybudování současného
Trojského mostu u vyústěná tunelového komplexu Blanka.
Zároveň s provizorním mostem, tzv. Rámusákem vznikla i nová
tramvajová trať "Partyzánská (metro nádr. Holešovice) přes
Trojskou a Hercovku na Stírku", protože jediná druhá
tramvajová trať z Palmovky na Stírku spolu s autobusovou
dopravou už kapacitně nestíhala.
V tomto úseku PR je i již zmíněné místo, kde byl spáchán
atentát na Heydricha a to přesně v místech, kde se obloukem
připojuje na radiálu nájezd z ulice Zenklovy. Již pár let se
zde ve směru do centra (u autobusové zastávky Vychovatelna)
projíždí kolem Památníku Operace Anthropoid.
Když už jsme
u toho atentátu, až budete mít někdy náladu a čas, zajeďte
si do Panenských Břežan, podívat se zajímavou expozici. Na
našem webu najdete v záložce místopisu "Panenské Břežany",
najdete si "Horní zámek" a v něm "Památník národního útlaku
a odboje", kde se dozvíte jak a kdy a kde si expozici
prohlédnout. Stojí to opravdu za Váš čas ;-)
A stavělo se dál. V roce 1986 byla zprovozněna další část,
resp. odbočka od MÚK Vysočanská ke Střelničné (Ke Stírce),
kudy se pak jezdilo na sever, tedy přes vozovnu Kobylisy,
Dolní Chabry a Zdiby na starou teplickou. V roce 1991 pak
byla zprovozněna poslední část PR, tedy úsek až na dnešní
exit Zdiby, kde se sjíždělo na tehdejší I/8, dnes jí říkáme
"stará teplická". Poslední úsek zahrnuje tři křížení - první
s ulicí Kbelskou a Veselskou (není to zase tak dávno co zde
byla světelná křižovatka Veselská x Kbelská, která byla
nahrazena v roce 2012 dnešní MÚK s tzv. "Průmyslovým
polookruhem". Druhé mimoúrovňové křížení je u OMV s
Kosteleckou ulicí (sjezd na Čakovice / Ďáblice) a jen o
kousek dál pak následuje třetí MÚK Březiněves / Ďáblice.
Úsek mezi Vychovatelnou (Bulovkou) a začátkem dálnice D8,
která po zprovoznění úseku Zdiby - Úžice v roce 1993,
začínala na nultém kilometru, tedy až za exitem Zdiby (na
úrovni firmy PEMA), byl označován jako R8 (rychlostní
silnice pro motorová vozidla číslo 8). V roce 2016 zanikla
většina rychlostních silnic pro mot. vozidla změnou na
"dálnice" (R10 -> D10 a pod.) a začátek dálnice D8 se
posunul blíže ku Praze, na současný -2,248 km, tedy kousek
za konec Prahy, hned za přemostění (místní zemědělské
komunikace) Březiněves - Zdiby. Kategorie rychlostní silnice
byla změněna buď na kategorii dálnice nebo na kategorii
silnice I. třídy, označenou dopravní značkou silnice pro
motorová vozidla a maximální povolenou rychlostí 110 km/hod.
Přesně tak tomu je i zde v úseku -2,248 km (konec D8) a MÚK
Vychovatelna (Bulovka), zde však, pozor !, vede městem, tedy
s rychlostním limitem 80 km/hod.
Ještě musíme zmínit, že u MÚK Březineves by měla časem vyrůst velká mimoúrovňová křižovatka se silničním okruhem kolem Prahy. Jak by to "mělo" vypadat, se můžete podívat zde:
Na závěr je třeba dodat, že krom nejstaršího úseku Vychovatelna - Plynární, nebyla ještě pořádně Prosecká radiála výrazně opravována. Až v letošním roce se začalo opravovat přemostění Mratínského potoka (malý mostek mezi sjezdy Čakovice a Březiněves) a aktuálně se začalo s opravami (zatím svodidel) mezi Davídkovou ulicí a Vychovatelnou. Dá se tedy, možná i směle tvrdit, že v úseku Vychovatelna - Zdiby, se jezdí stále po původním povrchu. To už se netýká dvojice mostů mezi čerpacími stanicemi MOL u Zdib a exitem 1 Zdiby, kde v letech 2018-19 proběhla jejich rekonstrukce, resp. zbourání a postavení úplně nových mostů.
Historické foto z roku 1936 - křižovatka
ulic Argentinská x Plynární
Tramvaj na Trojském mostě, předchůdci dnešního mostu Barikádníků
V Holešovičkách - historické foto
Historické foto tramvaje na křižovatce ulic V Holešovičkách x
Zenklova, tedy v místech,
kde byl
pět minut po půl jedenácté dopoledne 27. května 1942
spáchán atentát
na zastupujícího říšského protektora Reinharda
Heydricha ...
Mapka a dobová fotografie z doby, kdy ulicí V Holešovičkách ještě jezdily tramvaje
Takhle to vypadalo na Střížkově v
místech, než se postavila Poliklinika i metro
A ještě vzpomínkové ortofoto jak vypadala křižovatka Veselské a
Kbelské u OC
POSLEDNÍ AKTUALIZACE
24.11..2022