PROSECKÁ
RADIÁLA

Denně po ní projedou tisíce aut a ve špičce se na ní stojí na mnoha místech v kolonách. Víte však, že na její jedné (budoucí) třetině jezdily v letech 1936 - 1975 také tramvaje? Když napíšu, že tu byl spáchán i jeden velice známý atentát, možná Vám svitne, že řeč je o tzv. Prosecké radiále.

V současnosti už stojí a tedy i je v provozu celá plánovaná radiála o délce 10,6 km. Začíná v pražských Holešovicích na křižovatce ulic Plynární a Argentinské, odkud vede přes most Barikádníků, ulicí V Holšovičkách na Bulovku / Vychovatelnu, odkud pokračuje jako Liberecká ulice přes MOLky až na horizont na Střížkově, kde se plynule u Porsche Prosek mění v Cínoveckou ulici a pokračuje až na exit Zdiby po dálnici D8, kde končí.

Výstavba Prosecké radiála započala v roce 1977, kdy se začal stavět úsek Plynární -> Pelc-Tyrolka -> MÚK (mimoúrovňová křižovatka) Vychovatelna (Bulovka) -> MÚK Vysočanská a byla dokončena nákladem skoro 621 mil. Kčs v roce 1980. Ještě před touto stavbou však byla vybudována spojnice Vychovatelny se Střelničnou ulicí (jako jakousi odbočkou od radiály) a zároveň se začal stavět nový most přes Vltavu, místo zchátralého a již nevyhovujícího Trojského mostu. Nový most byl již pojmenován jako most Barikádníků a byl zprovozněn jako součást první části Prosecké radiály. Ale již bez tramvajových kolejí, ty se přesunuly o pár stovek metrů po proudu řeky dál, na provizorní železný most, který tramvajové dopravě sloužil až do vybudování současného Trojského mostu u vyústěná tunelového komplexu Blanka. Zároveň s provizorním mostem, tzv. Rámusákem vznikla i nová tramvajová trať "Partyzánská (metro nádr. Holešovice) přes Trojskou a Hercovku na Stírku", protože jediná druhá tramvajová trať z Palmovky na Stírku spolu s autobusovou dopravou už kapacitně nestíhala.
V tomto úseku PR je i již zmíněné místo, kde byl spáchán atentát na Heydricha a to přesně v místech, kde se obloukem připojuje na radiálu nájezd z ulice Zenklovy. Již pár let se zde ve směru do centra (u autobusové zastávky Vychovatelna) projíždí kolem Památníku Operace Anthropoid.

Když už jsme u toho atentátu, až budete mít někdy náladu a čas, zajeďte si do Panenských Břežan, podívat se zajímavou expozici. Na našem webu najdete v záložce místopisu "Panenské Břežany", najdete si "Horní zámek" a v něm "Památník národního útlaku a odboje", kde se dozvíte jak a kdy a kde si expozici prohlédnout. Stojí to opravdu za Váš čas ;-)

A stavělo se dál. V roce 1986 byla zprovozněna další část, resp. odbočka od MÚK Vysočanská ke Střelničné (Ke Stírce), kudy se pak jezdilo na sever, tedy přes vozovnu Kobylisy, Dolní Chabry a Zdiby na starou teplickou. V roce 1991 pak byla zprovozněna poslední část PR, tedy úsek až na dnešní exit Zdiby, kde se sjíždělo na tehdejší I/8, dnes jí říkáme "stará teplická". Poslední úsek zahrnuje tři křížení - první s ulicí Kbelskou a Veselskou (není to zase tak dávno co zde byla světelná křižovatka Veselská x Kbelská, která byla nahrazena v roce 2012 dnešní MÚK s tzv. "Průmyslovým polookruhem". Druhé mimoúrovňové křížení je u OMV s Kosteleckou ulicí (sjezd na Čakovice / Ďáblice) a jen o kousek dál pak následuje třetí MÚK Březiněves / Ďáblice.

Úsek mezi Vychovatelnou (Bulovkou) a začátkem dálnice D8, která po zprovoznění úseku Zdiby - Úžice v roce 1993, začínala na nultém kilometru, tedy až za exitem Zdiby (na úrovni firmy PEMA), byl označován jako R8 (rychlostní silnice pro motorová vozidla číslo 8). V roce 2016 zanikla většina rychlostních silnic pro mot. vozidla změnou na "dálnice" (R10 -> D10 a pod.) a začátek dálnice D8 se posunul blíže ku Praze, na současný -2,248 km, tedy kousek za konec Prahy, hned za přemostění (místní zemědělské komunikace) Březiněves - Zdiby. Kategorie rychlostní silnice byla změněna buď na kategorii dálnice nebo na kategorii silnice I. třídy, označenou dopravní značkou silnice pro motorová vozidla a maximální povolenou rychlostí 110 km/hod. Přesně tak tomu je i zde v úseku -2,248 km (konec D8) a MÚK Vychovatelna (Bulovka), zde však, pozor !, vede městem, tedy s rychlostním limitem 80 km/hod.

Ještě musíme zmínit, že u MÚK Březineves by měla časem vyrůst velká mimoúrovňová křižovatka se silničním okruhem kolem Prahy. Jak by to "mělo" vypadat, se můžete podívat zde:

520 Březiněves - Satalice

519 Suchdol - Březiněves

Na závěr je třeba dodat, že krom nejstaršího úseku Vychovatelna - Plynární, nebyla ještě pořádně Prosecká radiála výrazně opravována. Až v letošním roce se začalo opravovat přemostění Mratínského potoka (malý mostek mezi sjezdy Čakovice a Březiněves) a aktuálně se začalo s opravami (zatím svodidel) mezi Davídkovou ulicí a Vychovatelnou. Dá se tedy, možná i směle tvrdit, že v úseku Vychovatelna - Zdiby, se jezdí stále po původním povrchu. To už se netýká dvojice mostů mezi čerpacími stanicemi MOL u Zdib a exitem 1 Zdiby, kde v letech 2018-19 proběhla jejich rekonstrukce, resp. zbourání a postavení úplně nových mostů.

 


Historické foto z roku 1936 - křižovatka ulic Argentinská x Plynární


Tramvaj na Trojském mostě, předchůdci dnešního mostu Barikádníků

Prosecká radiála

Prosecká radiála na wikipedii

Prosecká radiála - povolení

V Holešovičkách - historické foto

Prosecká radiála R8

MÚK Veselská x Kbelská

 
       Historické foto tramvaje na křižovatce ulic V Holešovičkách x Zenklova, tedy v místech,
kde byl
pět minut po půl jedenácté dopoledne 27. května 1942 spáchán atentát
na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha ...

 

Mapka a dobová fotografie z doby, kdy ulicí V Holešovičkách ještě jezdily tramvaje


Takhle to vypadalo na Střížkově v místech, než se postavila Poliklinika i metro


A ještě vzpomínkové ortofoto jak vypadala křižovatka Veselské a Kbelské u OC

Zpět na přehled turistických cílů

POSLEDNÍ AKTUALIZACE
24.11..2022

Stránky jsou provozovány za laskavého přispění: