Tunely se nacházejí na
železniční trati mezi Kralupy nad Vltavou a Nelahozevsí, kde trať
prochází masivem Lobečské skály. Tunely byly raženy v letech 1847 -
1849, provoz byl zahájen v dubnu 1851. Celkem jde o tři tunely s
délkou 23,3 m, 41 m a 291 metrů, přičemž ten nejkratší se honosí
titulem "nejkratší železniční tunel v ČR". Původně byly tunely pouze
jednokolejné a ač se trať rozšiřovala na dvojkolejnou už v letech
1925 - 1929, ke zvětšení profilu a položení druhé koleje došlo až v
roce 1942. K další úpravě tunelů se přistoupilo ještě v letech 1976 -
1985, kdy byla celá trat elektrifikována. Kolem masívu ukrývajícího
železniční tunely vede tzv. "Dvořákova stezka". Tunely mají bohužel
i stinné stránky, neboť právě z této stezky se do nich dá přímo
vstoupit, za což bylo zaplaceno nejedním lidským životem.
V nejbližší době se počítá s vybudováním nového 472 m dlouhého
jednokolejného tunelu a přestavbou stávajících dvoukolejných tunelů
na jednokolejné. Ve snaze o minimalizaci výluk na tomto tranzitním
koridoru bude tunel realizován boční svážnou štolou délky cca 240 m,
která bude po dostavbě tunelu opětovně zasypána. Rekonstrukce
stávajících tunelů by měla proběhnout formou vestavění
železobetonového sekundárního ostění do stávajícího profilu a
opatření tunelu únikovými chodníky, požárním suchovodem a
bezpečnostními výklenky.
Tunely mezi Kralupami a Nelahozevsí - youtube
Nelahozevské tunely - fototipy
Nejkratší železniční tunel v Česku
Nový tunel, protihlukové stěny, zbouraný dům ... (11/2016)
Nový tunel u Nelahozevsi má stát miliardu (denik.cz 10/2017)
U Nelahozevsi se bude razit od prostředku, stávající tunely zůstanou jednokolejné (01/2018)
Lidé z Dvořákovy stezky se bouří proti plánované rekonstrukci nelahozeveské dráhy (07-2020)
Projekt rekonstrukce tunelů má územní rozhodnutí, zatím není pravomocné (08-2021)
Vyhráli jsme, práce spolku Dvořákova stezka přináší své ovoce (10-2022)
Ministerstvo dopravy zrušilo územní rozhodnutí projektu rekonstrukce tunelů (01-2023)
POSLEDNÍ AKTUALIZACE
24.11..2022