VELKÉ BŘEZNO
železniční stanice

Železniční stanice Velké Březno leží v km 439,664 na dvoukolejné trati DĚČÍN - Ústí nad Labem / Střekov. V provozu je od zprovoznění trat v roce 1874, od roku 1909 dvojkolejná, od roku 1958 elektrifikovaná. V železniční stanici jsou zvýšená nástupiště s obrubníky a pevnou hranou u první a druhé koleje v délce 120 m. Přechod pro bezpečný přechod cestujících a kočárků je zřízen od 3 koleje proti dopravní kanceláři. Stanice je vybavena vodovodem s pitnou vodou na všech pracovištích. Vodovodní vývod pro cestující je umístěn na přijímací budově. Fasáda budovy železniční stanice dostala nedávno nový kabát a v čekárně si můžete prohlídnout zajímaví fotografie z již zrušené trati do Úštěku. Před staniční budovou je zastávka linkových autobusů a turistický rozcestník. K celoročně provozovanému přívozu přes řeku Labe do Neštědic je to jen kousek a tak není divu, že Velké Březno je oblíbeným startovním i cílovým místem turistických výletů po Českém středohoří. Mezi turisty oblíbená místa patří i zdejší Horní zámek (nejmladší zámek Českého středohoří) a vyhlášený pivovar.

Zprovoznění trati z Děčína (resp. ze st. Prostřední Žleb) se ve Velkém Březně dočkali v roce 1874, kdy zde začaly jezdit vlaky po jednokolejné trati do Střekova a dále přes Litoměřice a Mělník do Lysé nad Labem. O šestnáct let později v roce 1890 se Velké Březno stalo i nástupní / výstupní stanicí nové lokální tratě do Úštěku s odbočkou do Verneřic (1891). Na začátku 20. století byla trať mezi Děčínem a Lysou zdvojkolejená a v šedesátých letech pak i elektrifikovaná, protože měla velký  strategický význam pro socialistické hospodářství, zejména v dodávkách uhlí pro Opatovickou elektrárnu. Naopak lokální trati do Úštěka a Verneřic se po druhé světové válce moc nedařilo. Postupně se utlumovala nákladní doprava až k nule a trať byla využívána jen turisty a hrstkou místních. V roce 1978 byl na lokální trati zrušen provoz. Blýskat na lepší časy se začalo až v roce 1993, kdy na pár měsíců vyjeli na trať z Velkého Března do Zubrnic díky nadšencům historické vlaky ... (více zde>>>). Ke stanici Velké Březno se vztahuje i jedna zajímavost - zdejší přednosta stanice Viktor Cibich, který dal v roce 1906 údajně souhlas s tím, že velkobřezenský pivovar smí užívat jeho portrét, za což byl doživotně odměněn třiceti pivy týdně v místní restauraci Tivoli.


       
           
        

"Hřbitov" starých vagónů, nádraží Velké Březno

Museální železnice Velké Březno - Zubrnice a bývalá trať Velké Březno - Úštěk / Verneřice >>>

Ve stanici Velké Březno se nacházejí i "kulturní památky" ČR vztahující se k "Zubrnické museální železnici", resp. k železniční trati Velké Březno - Lovečkovice, která je od 18.6.1998 památkově chráněná.

Provozní budova Velké Březno

Studna Velké Březno

Trať Velké Březno - Úštěk / Verneřice


           
        

Pod železniční stanici Velké Březno spadají tato zastávky:

Malé Březno - železniční zastávka >>>

Těchlovice - železniční zastávka >>>

Svádov - železniční zastávka >>>

Valtířov - železniční zastávka >>>

        

Velké Březno >>>

Přívoz Velké
Březno - Neštědice >>>

Horní a dolní zámek Velké Březno >>>

Tip na výlet přes Kočičí hlavu - 426 m >>>

Zpět na přehled turistických cílů


POSLEDNÍ AKTUALIZACE
23.12.2020

Stránky Dálnice D8 & okolí  jsou provozovány
za laskavého přispění společností: