Nadmořská výška 255,5 m.
Železniční zastávka na trati 097
Teplice v Čechách - Lovosice (14,710 km)
je neobsazená, administrativně přidělena uzlové železniční stanici
Ústí nad Labem. Zastávka je vybavena elektricky osvětleným zvýšeným
nástupištěm v délce 90 m a čekárnou pro cestující. V obci Žalany je
na stejné trati ještě o cca 1,2 km dál směrem na Lovosice železniční
zastávka v centrální části obce, tvořená betonovým přístřeškem. Od
železniční zastávky vede žlutá turistická značka přes Lelov až na rozcestí nad
Lelovem, odkud lze po červené a modré značce vystoupat až na vrchol
Milešovky (837 m), popřípadě dojít až k rozcestí "Pod Březinou",
odkud můžete vystoupat na Pařez, Kleč, Milešovský Kloc, Zvon,
Štěpánovskou horu či zříceninu hradu Kostomlaty.
Výňatek z článku uveřejněném v "Lovosickém dnešku 05/2007".
Když jsem si šel počátkem října 1961 pro svoji úplně poslední brigádnickou výplatu, bylo to jen týden poté, co kralupská 555.075, na které jsem také několik obratů topil, vykolejila ve stanici Žalany při vjezdu do stanice z 24 promilového klesání. Následkem nehody byly poškozeny kolejnice a pražce první a druhé staniční koleje v délce více než 70 m, poničená lokomotiva byla před staniční budovou zabořena do země, služební vůz a osm vozů bylo narovnáno na hromadě přes sebe, a další čtyři vozy vykolejily. Odstraňování následků nehody trvalo asi 21 hodin. Topič včas vyskočil a nic se mu nestalo, strojvedoucí, vlakvedoucí a průvodčí byli zraněni. Příčinou nehody byl neupevněný čep podvozku v rámu lokomotivy - závity na čepu byly strženy, matka se vůbec nenašla. Výpravčího i zácvikářku, kteří stáli podle předpisu před staniční budovou a sledovali vjezd vlaku, zachránila starší lípa, která vymrštěné a zkroucené kolejnice zachytila.
POSLEDNÍ AKTUALIZACE
24.11..2022