ZUBRNICKÁ MUSEÁLNÍ ŽELEZNICE
Zrušená železniční trať Velké Březno - Verneřice / Úštěk
Železniční trať z Velkého Března do
Verneřic do Úštěka byl slavnostně zprovozněn 11.9.1890. Stavitelem
trati byla vídeňská firma Stern a Hafferl.
Celá trať se stavěla velmi úsporně s ohledem na finance. Nejsou na
ní žádné velké mosty či tunely. Pouze mostky a propustky a jeden
krátký most v Úštěku. Právě ale kvůli úspornosti má trať velké
klesání / stoupání místy i 40 promile. Trať z nadmořské výšky 149 m
stoupá až do výšky 576 m u Mukařova a to na pouhých 15 kilometrech.
Moc prý nechybělo a stavěla se ozubnicová dráha. Však i lokomotivy
musel být speciálně upravené pro velký výkon. Vyrobeny byly ve Vídni
a pro jejich charakteristický zvuk se jim prý přezdívalo "čokl".
Hlavní příjem dráhy plynul z přepravy zboží, hlavně z Verneřické
oblasti. Časem ale narůstal i význam rekreační přepravy osob,
protože České středohoří i Úštěk, se stalo víkendovým cílem turistů
z větších měst.
V období hospodářské krize ve třicátých letech se uvažovalo
na úseku z Lovečkovic do Úštěka zastavit provoz. Po odsunu původního
německého obyvatelstva po roce 1945 byl skoro zlikvidován místní
průmysl, podniky začaly využívat silniční dopravu a tak nákladní
doprava na trati klesla na minimum. V sedmdesátých letech už byla
jen otázka času, kdy bude trať zrušená. Ještě jí ale stihl proslavit
film "Páni kluci", který se zde natáčel (převážně ve stanici Levín).
27.5.1978 po trati naposledy projely motorové vozy a provoz byl
tímto definitivně ukončen. V letech 1985 - 1988 byl zlikvidován
traťový svršek na úseku Lovečkovice - Úštěk (úsek Lovečkovice -
Verneřice již v letech 1978 - 1979).
Některé drážní budovy však dodnes stojí - například z nádraží v
Levíně je rekreační objekt, z nádraží v Lovečkovicích je soukromý
domek, ale jeho sousedství opět ožívá díky Zubrnické muzeální
železnici, která zde vybudovala spolu s obcí Lovečkovice obecní
informační středisko a muzejní expozici v objektu vedle bývalé
budovy železniční stanice. Budova horního nádraží v Úštěku dodnes
stojí, je opravená a slouží k trvalému bydlení. Na nádraží v
Zubrnicích je od roku 1996 železniční museum odhalující návštěvníkům
nejen historii zdejší železnice.
Díky nadšencům ze ZMŽ (Zubrnická
muzejní železnice) se dnes v sezóně můžou zájemci projet o
víkendech a svátcích na části železniční trati mezi Velkým
Březnem a Zubrnicemi - dnešní turistická linka Ústeckého kraje
T3. Dopravu zde zajišťují historické motorové vozy, které při
různých příležitostech doplňují zvláštní vlaky tažené parními
lokomotivami. O prázdnínových měsících v roce 2019 přibyla i
autobusová linka T32 zajišťující provoz mezi Úštěkem a
Zubrnicemi historickým autobusem Škoda 706 RTO.
Cesta k pravidelnému sezónnímu provozu však byla hodně těžká. V
roce 1993 vyjelo na trať několik vlaků, které byly doslova
narvané turisty. Jenže pak přišlo období, kdy to vypadalo, že se
provoz na železnici již nikdy nevrátí. Až v roce 2008 se situace
otočila k lepšímu a SŽDC trať ZMŽ konečně prodala. Vypořádáním
majetkových poměrů totiž byl podmíněn další provoz na této
unikátní železnici. Ze Zubrnické lokálky se stala formálně
"vlečka" a to až do Úštěka. Po dlouhých 17 letech dřiny a bojů
vyjel koncem října roku 2010 konečně první vlak (M131 Hurvínek)
s turisty z Ústí nad Labem až do Zubrnic ......
Zubrnická museální železnice
na facebooku
Železniční museum Zubrnice >>>
Úštěk - horní a dolní nádraží >>>
Habřina - zastávka >>>
Lovečkovice - bývalé nádraží & Minimuzeum Lovečkovice >>>
Touchořiny - bývalá zastávka >>>
Zubrnice - nádraží, železniční muzeum >>>
Velké Březno - železniční stanice >>>
Bývalá zastávka Levínské Petrovice >>>
Verneřice - bývalé nádraží >>>
T3 073 Ústí n L Střekov Zubrnice a zpět
"Velký bejček" 423.0145 z Velkého Března
do Zubrnic 22. 9. 2017
Muzejní provoz Velké Březno - Zubrnice
v roce 1993
S párou do Zubrnic v roce 2015
Unikátní zubrnická lokálka (09-2010)
Naposledy vyjela v roce 1978. Nyní je muzejní železnice zpět (09-2010)
Historie železniční trati Velké Březno - Úštěk
Zubrnická lokálka - dnes už po třiceti letech
Zubrnická železnice - jedinečná technická památka
Historická autobusová linka Zubrnice - Úštěk (07-2019)
Trať 7k Velké Březno - Zubrnice
Železniční trať Lovečkovice - Úštěk
Výprava za pozůstatky tratě Úštěk - Velké Březno
Bývalá žel. trať Velké Březno - Verneřice/ Úštěk
Zrušená železniční trať Velké Březno - Úštěk / Verneřice
Zubrnická lokálka se dočká další obnovy - na lovečkovické nádraží se vrací koleje (2018)
Tudy jezdili páni kluci. Zubrnickou dráhu
filmaři milovali (04-2019)
Sypání štěrku na obnoveném úseku
ze Zubrnic na Lovečkovice (11-2019)
Reportáž z pořadu POZOR VLAK 81.díl
v čase 12:14 - 19:10 (10-2019)
První jízda Hurvínkem M131.109 ze Zubrnic do
km 6,9 (11-2019)
Videa z provozu museální železnice
Vzpomínka na dráhu Velké Březno - Úštěk
(1996)
Malá procházka po zrušen trati v úseku
Zubrnice - Lovečkovice na jaře 2019
POSLEDNÍ AKTUALIZACE
24.11..2022