Úplné uzavírky části dálnice D8 mezi exity 80 - 87
z důvodu rekonstrukce dálničních tunelů Panenská a Libouchec
 

aktualizace 29.6.2025

O půlnoci z úterý na středu 2.8.2025 se letos už podruhé na týden uzavřou obousměrně dálniční tunely Panenská a Libouchec u hranic se SRN pro veškerou dopravu. Stejně tak se po dobu jejich uzavření otevře opět i alternativní trasa přes bývalý hraniční přechod Cínovec - Altenberg po silnici I/8 a B170, na které je jinak provoz transitní nákladní dopravy nad 7,5 zakázán. Řidičům nákladní dopravy se velmi doporučuje do dobu uzavřená tunelů zvážit jízdu po jedné z nabízejících se alternativních tras - tedy přes hraniční přechody "Hora sv. Šebestiána / Reitzenhain" na I/7 či "Rumburk - Neugersdorf" na I/9.

S touto druhou uzavírkou tunelů se však začne opravovat i povrch dálnice D8 mezi exitem 80 a tunelem Libouchec v obou směrech a mezi exity 69 - 80, která slouží zároveň slouží jako část jediné objízdné trasy pro nákladní dopravu nad 3,5 t mezi Ústím nad Labem a Děčínem (uzavřená estakáda Mojžíř na silnici I/62 UL-DC). V týdnu uzavření tunelů (2.- 8. července 2025) se bude pracovat už v celém opravovaném úseku - mezi exity 80 a 72 budou uzavřeny levé pruhy v obou směrech, v úseku mezi exity 72 - 69 pak bude uzavřený celý pás ve směru na Prahu (na exitu 72 nenajedete na Prahu a na exitu 69 nesjedete ve směru od Drážďan) a jezdit se bude pouze v pásu vedoucím na Drážďany a to v režimu 1+1, tedy jedním pruhem v každém směru.

 

 

Rekonstrukce dálničních tunelů Panenská a Libouchec
1.4.- 8.10.2025

V úterý 1. dubna začne na dálnici D8 u hranic s Německem letošní první velká oprava, která potrvá až do října tohoto roku. Generální opravou si projdou oba horské dálniční tunely. Během celé opravy se bude jezdit vždy jen jedním tubusem v režimu dopravy 1 + 1, tak jsme zvyklí z častých omezení, kdy tunely procházejí prohlídkami, čištěním a servisem. Třikrát se pak tunely úplně uzavřou pro veškerou dopravu na skoro týden a to hned na začátku rekonstrukce, dále v její půlce, kdy se budou přesouvat technologie a stroje do protisměrných tubusů a pak úplně na závěr. Naštěstí se podařilo vše nasměrovat do období, kdy snad dělníky nepřekvapí mráz a sníh. I tak je třeba počítat se situacemi, které občas při omezeních v tunelech nastávají nejčastěji - porouchaná vozidla a nehody. Mnohem vypjatější situace se ale očekávají při všech třech úplných uzavírkách tunelů. Zdejší tunely nemají díky své poloze v horském masívu žádné adekvátní objízdné trasy a tak bude doprava svedena do dvou hlavních transitních proudů - ve směru na Drážďany bude provoz veden po silnici 248 přes Telnici a Nakléřov, která je plná táhlých stoupání a prudkých zatáček (Nakléřovský průsmyk), kde si stejně jako za dob socialismu, některá vozidla sáhnou na dno svých možností, stejně jako se u některých vozidel možná "zapotí" nejen řidiči ale i jejich brzdová soustava ve směru na Prahu, který bude veden přes Petrovice, Tisou a prudkým klesáním do Libouchce a dál k dálnici D8. Vzhledem k tmu, že přes tuto část dálnice mnohdy projede někdy i víc jak 60 tisíc vozidel, netřeba si dělat iluze, že se bude jednat o "brnkačka" objížďky. To v žádném případě, v obou směrech se totiž předpokládá během dne tvorba kolon hlavně ve stoupáních a klesáních a když si k tomu připočteme fakt že silnice nebudou opravdicky zjednosměrněny, ale zůstane na nich zachována místní doprava, můžou si řidiči o nějakém předjíždění, resp. bezpečném předjíždění, spíše jen zdát. Proto apelujeme na řidiče hlavně mezinárodní kamionové dopravy (MKD) o sdílení tohoto příspěvku a hlavně o plánování tras tak, aby se hlavně v době úplných uzávěr tunelů vydali do SRN či opačně alternativními trasami, tedy přes hraniční přechody Hora sv. Šebestiána a Rumburk a to nejlépe už přímo od Prahy nejkratší cestou a neprodlužovali tak kolony a utrpení řidičů zde na severozápadě, který bude navíc komplikován dalšími uzavírkami (I/62 u Neštěmic a obecně průjezdem přes krajskou metropoli v době rekonstrukce Benešova mostu a dalšími opravami na D8 mezi 48-52 km a 69-83 km, které začnou v létě). Zároveň prosíme všechny řidiče o ohleduplnost a na dálnici pak striktnímu dodržování záchranné uličky a v tomto duchu i neblokování sjezdů a nájezdů na dálnici. Řidiči osobních vozidel a vozidel do 3,5 t mohou využívat alternativní trasy přes hraniční přechody Cínovec / Altenberg a Petrovice / Bahratal či přes přechod Hřensko / Schmilka.

Za 19 let provozu se technologie tunelů Panenská a Libouchec dostala do stavu, kdy už v podstatě není schopna bezpečně plnit svojí funkci, kterou je především bezpečnost provozu přes poslední východní horský masív Krušných hor. Zdejší v tunelech používaná technologie dnes vlastně ani nejde opravit, neboť se již nedají pořídit odpovídající náhradní díly. A co si budeme povídat, zpřísnily se i bezpečnostní standarty. A vzhledem ke skutečnosti, že zdejšími tunely projede více než 60 tisíc vozidel denně, je právě za pět minut dvanáct.

V rámci technologické opravy dojde k výměně dopravního značení, EPS (elektronická požární situace) a informačního rozhlasu, kamerového systému, úpravě a doplnění systém měření rychlosti včetně systému pro detekci vozidel přepravujících nebezpečné látky a věci. Budou sjednoceny požární uzávěry a vzduchotechnika únikových cest. Dojde samozřejmě i k nutné sanaci stavebních částí tunelů, mezi něž patří zejména opravy chodníků po stranách vozovek, odtokových žlabů a odvodnění celkově a pod.

Po modernizaci, kterou kompletně dodá společnost SPEL a.s. za cca 744 mil. Kč (bez DPH), je v tunelech plánován provoz s nejvyšší povolenou rychlostí 100 km/h, kterou jistě uvítá většina řidičů osobních vozidel, kteří tak přestanou brzdit nákladní vozidla.

 


POSLEDNÍ AKTUALIZACE
29.6.2025