Úplné uzavírky části dálnice D8 mezi exity 80 - 87 z důvodu rekonstrukce dálničních tunelů Panenská a Libouchec
 

7.4.2025

Doufám, že je Vám jasné, že až se dns otevřou z poloviny tunely Panenská a Libouchec v režimu 1+1 (což slibují na dnešní 18 hodinu), automaticky opět platí zákaz jízdy vozidlům nad 7,5 tuny přes hraniční přechod Cínovec / Altenberg ;-) A samozřejmě i z druhé strany po B170 od Possendorfu, tedy i v opačném směru. Takový "zapomětlivý" řidič by se mohl velice lehce stát šťavnatou kořistí policejních hlídek, které se jistě na tento lov již těší ;-)
Je samozřejmě možné, že to budou do půlnoci tolerovat, ale kdo se vydá po dvanácté, má to jistě spočítané. Tak nezapomeňte ;-)

 

 

Rekonstrukce dálničních tunelů Panenská a Libouchec
1.4.- 8.10.2025

V úterý 1. dubna začne na dálnici D8 u hranic s Německem letošní první velká oprava, která potrvá až do října tohoto roku. Generální opravou si projdou oba horské dálniční tunely. Během celé opravy se bude jezdit vždy jen jedním tubusem v režimu dopravy 1 + 1, tak jsme zvyklí z častých omezení, kdy tunely procházejí prohlídkami, čištěním a servisem. Třikrát se pak tunely úplně uzavřou pro veškerou dopravu na skoro týden a to hned na začátku rekonstrukce, dále v její půlce, kdy se budou přesouvat technologie a stroje do protisměrných tubusů a pak úplně na závěr. Naštěstí se podařilo vše nasměrovat do období, kdy snad dělníky nepřekvapí mráz a sníh. I tak je třeba počítat se situacemi, které občas při omezeních v tunelech nastávají nejčastěji - porouchaná vozidla a nehody. Mnohem vypjatější situace se ale očekávají při všech třech úplných uzavírkách tunelů. Zdejší tunely nemají díky své poloze v horském masívu žádné adekvátní objízdné trasy a tak bude doprava svedena do dvou hlavních transitních proudů - ve směru na Drážďany bude provoz veden po silnici 248 přes Telnici a Nakléřov, která je plná táhlých stoupání a prudkých zatáček (Nakléřovský průsmyk), kde si stejně jako za dob socialismu, některá vozidla sáhnou na dno svých možností, stejně jako se u některých vozidel možná "zapotí" nejen řidiči ale i jejich brzdová soustava ve směru na Prahu, který bude veden přes Petrovice, Tisou a prudkým klesáním do Libouchce a dál k dálnici D8. Vzhledem k tmu, že přes tuto část dálnice mnohdy projede někdy i víe jak 60 tisíc vozidel, netřeba si dělat iluze, že se bude jednat o "brnkačka" objížďky. To v žádném případě, v obou směrech se totiž předpokládá během dne tvorba kolon hlavně ve stoupáních a klesáních a když si k tomu připočteme fakt že silnice nebudou opravdicky zjednosměrněny, ale zůstane na nich zachována místní doprava, můžou si řidiči o nějakém předjíždění, resp. bezpečném předjíždění, spíše jen zdát. Proto apelujeme na řidiče hlavně mezinárodní kamionové dopravy (MKD) o sdílení tohoto příspěvku a hlavně o plánování tras tak, aby se hlavně v době úplných uzávěr tunelů vydali do SRN či opačně alternativními trasami, tedy přes hraniční přechody Hora sv. Šebestiána a Rumburk a to nejlépe už přímo od Prahy nejkratší cestou a neprodlužovali tak kolony a utrpení řidičů zde na severozápadě, který bude navíc komplikován dalšími uzavírkami (I/62 u Neštěmic a obecně průjezdem přes krajskou metropoli v době rekonstrukce Benešova mostu a dalšími opravami na D8 mezi 48-52 km a 69-83 km, které začnou v létě). Zároveň prosíme všechny řidiče o ohleduplnost a na dálnici pak striktnímu dodržování záchranné uličky a v tomto duchu i neblokování sjezdů a nájezdů na dálnici. Řidiči osobních vozidel a vozidel do 3,5 t mohou využívat alternativní trasy přes hraniční přechody Cínovec / ALtenberg a Petrovice / Bahratal, při cestě přes přechod Hřensko / Schmilka je potřeba počítat s uzavřeným labským mostem v Bad Schandau.

Za 19 let provozu se technologie tunelů Panenská a Libouchec dostala do stavu, kdy už v podstatě není schopna bezpečně plnit svojí funkci, kterou je především bezpečnost provozu přes poslední východní horský masív Krušných hor. Zdejší v tunelech používaná technologie dnes vlastně ani nejde opravit, neboť se již nedají pořídit odpovídající náhradní díly. A co si budeme povídat, zpřísnily se i bezpečnostní standarty. A vzhledem ke skutečnosti, že zdejšími tunely projede více než 60 tisíc vozidel denně, je právě za pět minut dvanáct.

V rámci technologické opravy dojde k výměně dopravního značení, EPS (elektronická požární situace) a informačního rozhlasu, kamerového systému, úpravě a doplnění systém měření rychlosti včetně systému pro detekci vozidel přepravujících nebezpečné látky a věci. Budou sjednoceny požární uzávěry a vzduchotechnika únikových cest. Dojde samozřejmě i k nutné sanaci stavebních částí tunelů, mezi něž patří zejména opravy chodníků po stranách vozovek, odtokových žlabů a odvodnění celkově a pod.

Po modernizaci, kterou kompletně dodá společnost SPEL a.s. za cca 744 mil. Kč (bez DPH), je v tunelech plánován provoz s nejvyšší povolenou rychlostí 100 km/h, kterou jistě uvítá většina řidičů osobních vozidel, kteří tak přestanou brzdit nákladní vozidla.

 

 

 

Alternativní objížďka uzavřené dálnice

 Na silnici I/8 v úseku od kruhového objezdu "Nové Dvory u Bystřan" a hraničním přechodem  "Cínovec - Altenberg" dojde ve třech termínech, korespondujících s kompletní uzavírkou dálnice D8 mezi exity 80 a 87 (rekonstrukce tunelů Panenská a Libouchec), tedy 1.- 8.4. + 2.- 8.7. a 2.- 8.10.2025, ke krátkodobému dočasnému zneplatnění tonážního omezení (tzn. zakrytí stávajícího svislého dopravního značení) z důvodu alternativní objízdné za uzavřenou dálnici, dle opatření obecní povahy, vydaného dne 28.3.2025, Krajským úřadem Ústeckého kraje. Zároveň dojde k povolení průjezdu transitních nákladních vozidel nad 12 tun i na německé straně v úseku Altenberg - Possendorf - A17. Tato dávná zásobovací trasa tedy nakrátko třikrát v letošním roce znovu zakusí nákladní dopravu.

Od otevření dálnice A17 a tím i dnes už bývalého dálničního přechodu Breitenau / Krásný Les, byl na trase Altenberg - Dippoldiswalde - Possendorf, tedy části státní silnice B170 Altenberg - Dresden, od 21.12.2006 obousměrně zakázán průjezd transitní nákladní dopravy nad 7,5 t.  Od 13.6. 2007 je v platnosti i tzv. nóta 49/2007, uzavřená mezi vládami ČR a SRN, upravující největší povolenou hmotnost do 7,5 t pro přejezd statní hranice Cínovec - Altenberg.
 

 


POSLEDNÍ AKTUALIZACE
24.3.2025