Na internetu koluje spousta instruktážních videí jak se má správně
zipovat, ukazující vesměs to samé, tedy princip řazení automobilů v
místě, kde se dva pruhy sbíhají v jeden. A všechny tyto "ukázky"
jsou vlastně skoro k ničemu, protože až na pár vyjímek na žádné z
těchto "osvětových" animací neuvidíte to, co vídáte denně v běžném
provozu - nákladní automobily. A na silnicích je to vidět, protože
spousta řidičů je přitom vůbec nerespektuje. Zatímco dodávky (tedy
ty bez přívěsu) klidně můžeme zařadit mezi osobáky, u nákladních
vozidel všeho druhu je to už o něčem jiném. Oni totiž mají v místech
kde se zipuje takový vcelku dost významný handicap, kterým je jejich
schopnost rychlého rozjezdu, resp. nerozjíždějí se tak rychle jako
třeba osobní či dodávkové vozy. A dopravní osvěta o tomto problému
mlčí. Tak se na to pojďme spolu podívat.
Ale nejdříve k samotnému pravidlu zipu, které nám říká že... "Při
souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu
řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který
přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném
pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom
do jízdního proudu průběžného pruhu." Pozor, není nutnost, aby
na povinnost zipovat upozorňovala vždy dopravní značka IP 29, ta má
pouze informativní charakter.
.
Úplným základem pro
bezproblémové zipování je plynulá jízda. Každé její narušení
řidiči, kteří se snaží zařadit do průběžného pruhu dříve než na
konci, kde se pruhy sbíhají, či tím, že jich na konci naráz najede
do průběžného pruhu více najednou, nutí řidiče hlavně v průběžném
pruhu úplně zastavit. A to je kámen úrazu. I kdyby se jednalo
jen o osobní automobily, jak nám většinou animace ukazují, tak i při
chvilkovém zastavení, než se auto znovu rozjede, vznikají kolony a
to převážně v průběžném pruhu. A teď si do toho dosaďme nákladní
vozidla, případně dodávky s přívěsem a jejich handicap rychle se
rozjet. A jsme doma, protože i když jejich řidiči za vlastnosti
svých vozů nemůžou, pruh ve kterém jedou, většinou je to ten
průběžný, resp. nejčastěji pravý pruh, trpí právě díky neukázněným,
nevědoucím, sobeckým a vyčůraným řidičům v pruhu druhém, kteří
porušují pravidla. Kdyby všichni řidiči používali v těchto
situacích mozek, tedy jeli plynule s náležitými rozestupy a ti z
končícího pruhu se nesnažili zařadit dříve než mají, a na konci se
náležitě prostřídali, nemuselo by v kolonách před sloučením dvou
pruhů, trpět tolik řidičů. Nemluvě o tom, jaký blahý účinek by to
mělo na jejich duševní kondici.

Jenže se děje přesně pravý opak - "přeci nebudu čekat až se
rozjede ten kamion, jedu, kašlu na něj, jede pomalu, takhle se nikam
nedostanu..." - pokud si přesně toto řekne několik řidičů
osobních vozidel za sebou a přesně se podle toho i zachovají,
poslední z nich, většinou už "na knop" zajede do průběžného pruhu
těsně před nákladním vozidlem, jehož řidiče donutí šlápnout na brzdu
aby se vyhnul střetu. A opět tu máme zastavení a prodlevu, než se
nákladní vozidlo opět rozjede, samozřejmě za oprávněné palby nadávek
z úst jeho řidiče. Pamatujte si prosím, střídáme se hezky auto po
autu, a i kdyby tam v tu chvíli jel náklaďák táhnoucí jiný nákladní
automobil na tyči, je to pro nás stále jen jedno vozidlo a pokud
nejsme na řadě, musíme jej nechat projet a zařadit se až za ním.
Stále se děje i následující situace - "hele mezera v koloně před
kamionem, šup tam, bůh ví, jestli mě někdo na konci vůbec pustí před
sebe... " - řidič osobního vozidla využije mezeru v průběžném
pruhu ještě dlouho před samotným zúžením a samozřejmě svým manévrem
přibrzdí průběžný pruh. A víte co? Je mu to úplně jedno a s
pocitem vítěze se začíná připravovat na "boj" v samotném zúžením.
A pak tu máme třetí nejčastější případ - "hele kamion (popř. i
osobní auto), tady si přibrzdím a než se rozjede, šoupnu to před
něj, co si s tím budu lámat hlavu..." - řidič zastaví v pruhu,
který není průběžný a s vyhozenou směrovkou čeká, že ho někdo pustí.
Nejen že se svým manévrem chystá přibrzdit průběžný pruh, ale navíc
začne brzdit i pruh ve kterém zastavil ... Pozor, pokud se jedná o
dálnici, kde je navíc podle zákona vytvořená záchranná ulička, mohlo
by se navíc jednat i o zneužití pruhu pro vozidla s právem
přednostní jízdy. Příkladů je samozřejmě víc, například vozidlo,
jehož "nerozhodný řidič" zastaví v místě, kde by se měl plynule
zařadit do průběžného pruhu, a čeká zda ho někdo pustí. Na takového
řidiče většinou Ti v průběžném pruhu kašlou - "ať si tam stojí
trouba, proč vůbec jel v tomhle pruhu, když se teď bojí ..."
Další věcí nad kterou zůstává rozum stát
je skutečnost, že v některých případech se před zúžením do jednoho
pruhu vytvoří dlouhá kolona v průběžném pruhu do níž se už s
předstihem všichni řadí a do druhého prázdného pruhu se nikdo
nehrne. Pokud do prázdného pruhu vjedete, což je mimochodem správně,
protože se tím zkracuje zdržení či délka dopravní zácpy, mnohdy se
stává, že na Vás pár řidičů z průběžného pruhu zatroubí a přitom
se v jejich hlavách honí asi toto - " kam jede ten debil, proč
předjíždí? a pod." Samozřejmě tím dávají najevo, jak dobře znají
pravidla silničního provozu, protože hlavním účelem pravidla zipu
je maximální využití kapacity pozemní komunikace ve všech jejích
pruzích.

Stává se to, ale nejčastěji se před
zúžením vytvoří dva pruhy, kdy v tom pravém (nemusí být nutně
průběžný) stojí většinou kamiony a další řidiči, kteří se tam
dostali díky provozu nebo to bylo jejich volbou. Špatně je ale,
pokud se v takovém případě řadí do levého pruhu i řidiči s
nákladními vozidly. Ty tam nemají co dělat, protože v takovém
případě nejde o objíždění překážky nebo předjíždění. Navíc
pokud v obou pruzích souběžně jedou nákladní vozidla, může mít velký
problém například vozidlo hasičů, které by tudy spěchalo k zásahu.
Stávají se běžně i případy, kdy řidiči kličkují z pruhu do pruhu,
podle toho, který zrovna jede rychleji, a svým počínáním opět velmi
narušují plynulost provozu.
Před zúženími se většinou vlivem provozu
tvoří kolony. Pokud jde o dálnici nebo silnici pro motorová
vozidla, vždy je nutné navíc vytvářet i tzv. záchrannou uličku.
Na to většinou řidiči úplně zapomínají, protože jsou většinou
naštvaní, že musí popojíždět v koloně, a tak všechno ostatní
jde mimo ně.
Ne vždy jde o "zip"
Neznalost či sobectví si navíc vybírá daň v podobě dlouhého zdržení
i v místech, kde si někteří řidiči vynucují pravidlo zipu zcela
neoprávněně. A to zejména v místech, kdy předjíždí zprava celou
takovou kolonu například v odbočovacím či připojovacím pruhu, nebo
předjíždí vozidla v odbočovacím pruhu zleva a na poslední chvíli, už
většinou v místech, kde je plná čára nebo jiné vodorovné dopravní
značení zakazující jízdu (například V13, tzv. šikmé čáry vyznačující
plochu, do které je zakázáno vjíždět nebo nad ní zasahovat nákladem)
se snaží zařadit do proudu vozidel. V tomto případě pravidlo zipu v
žádném případě neplatí.
Jak tedy správně zipovat?
Jedete-li po dvou a víceproudé
komunikaci a uvidíte-li dopravní značku "práce na silnici" či
"snížení počtu jízdních pruhů" s dodatkovou tabulkou (např. 2000
nebo 1500 m), už v této chvíli byste měli zvolnit jízdu sundáním
nohy z plynu. Tímto plynulým zpomalováním ještě před omezením lze
přispět k plynulejšímu průjezdu / propustnosti míst před zúžením i
za ním. Je též na čase zvolit si jízdní pruh, ve kterém pak plynule
dojedete k místu zúžení . Nemusí to být nutně ten průběžný, ideální
je zvolit ten (pokud se to dá pohledem rozpoznat), který se zdá být
kratší, čímž rozhodně přispějete k maximálnímu využití kapacity obou
pruhů. Plynule dojeďte přímo k místu zúžení a buď se plynule zařaďte
do průběžného pruhu nebo pokud v průběžném pruhu jedete, nechte
plynule před Vás zařadit vozidlo, které je na řadě. Agresivních
řidičů si raději nevšímejte - pokud Vás nechce někdo pustit,
počkejte na další auto a zařaďte se, s blbcem stejnak nic neuděláte.
Nákladní vozidlo prosím vnímejte jako obyčejné vozidlo, v žádném
případě neporušujte pravidelnost prostřídání v místě zúžení.
Většinou není nutné zcela zastavit (pokud se nejedná již o dvě
souběžné kolony) a umožnit mu se zařadit. Mnohdy postačí jen sundat
nohu z plynu. Jakmile se ocitnete v průběžném pruhu za zúžením,
plynule zrychlete a pokračujte stejnou rychlostí (s dostatečným
rozestupem) jako vozidlo před Vámi. Může se samozřejmě stát, že
narazíte i na řidiče nákladního vozidla, jenž svojí jízdou blokuje
oba pruhy směřující k místu zúžení. V takovém případě je lepší se
podvolit jeho zlovůli než vyprovokovat nějaký incident, který může
skončit i dopravní nehodou a následným ještě větším zdržením v
kolonách. Jednání takového řidiče může mít spoustu důvodů, od
neohleduplnosti, přes pocit křivdy až po snahu o "výchovu" řidičů
osobních automobilů, raději však nereagujte.
Pozor však na zipování přímo na
dálnicích a silnicích pro motorová vozidla. Je totiž jedno proč je
před místem, ke kterému se blížíte, omezení. Ať už je důvodem
nehoda, stavba, porouchané vozidlo nebo jiná příčina, Vaší
povinností je zároveň vytvořit tzv. záchrannou uličku. A pokud zde
nastávají již výše popsané situace (předčasné zařazování se do
průběžného pruhu či přejíždění z pruhu do pruhu), mohlo by na ně být
nahlíženo jako na "zneužití záchranné uličky".
|