Malé zamyšlení nad billboardy

Všechno co odvadí řidičovu pozornost na dálnici, ať už jsou to billboardy (reklama byla, je a bude), dopravní návěsti a značky (abychom nebloudili a věděli co máme a nemáme), odstavená vozidla (někomu to holt zdechne přímo na dálnici), dvě rajcovní bloncky v nablejskaným kabrioletu (sakra proč já mám doma takovou šklebůzu), totemy s cenami PHM u benzínek (ty kujvy maj ceny snad pro milionáře nebo co?), autobus plnej černejch obličejů (předci jenom jsme národ bělochů a xenofobů), nadměrný náklad (co to doprdele vezou za monstrum?) nebo poutavá reklama na dodávce (dobbrý, to si musím vyfotit) ... atd., atd. ... to všechno jsou věci, které můžou, a také odvádějí naší pozornost.

Všechno toto je běžnou součástí našich dálnic. Kdybychom byli v rakousích, zmíním ještě úchvatné scenérie alpských štítů, které nejedno oko řidiče zaujalo na delší dobu než je bezpečně zdrávo. Jenže nejde jen o to, že ty to věci odvádějí naší pozornost. Dopravní nehodě, odstavenému autu, autobusu s exotickými obličeji ani nadměrnému nákladu prostě nezabráníme. Dopravní značení vyplývá z legislativy a totemy s cenami u benzínek dodnes nikdo zatím neřešil ...

Ale billboard jako takovej představuje bezpečnostní riziko i jako pevná překážka v těsné blízkosti dálničního tělesa. Od otevření prvního kilometru dálnice u nás už nějakej ten pátek uběhl a mnoho se toho změnilo. Nejen maximální rychlost vozidel a samotná stále modernější
a modernějš
í vozidla. Po zkušennostech s velmi tragickými nehodami, začalo hlavně na D1 ubývat stromů v těsné blízkosti vozovky, dálnice se už delší dobu projektují tak, aby v jejich nejtěsnější blízkosti nebyl pokud možno les, ale jen zelená, maximálně "zakřovená" plocha ... prostě vše směřuje k tomu, aby jízda ponašich dálnicích byla co nejbezpečnější.

Hlavní veličinou však vždy zůstává a zůstane řidič.

Když opomeneme, že za tyto kolize na dálnicích můžou v určité míře i lesní a polní zvířata, protože při stavbě dálnic nikoho zřejmě nenapadlo, že i tito tvorové budou dost velkou bezpečnostní překážkou a oplocení tedy vůbec zpočátku nikdo nestavěl nebo bylo vynecháno z fi-nančních důvodů (to tu nebudeme probírat :-), zůstávají nám už pouze dvě veličiny. Ano, již zmíněný člověk, jehož řidičské umění mnohdy ovlivněné zdravotním, psychickým či podnapilým a v mnoha případech i technickým stavem vozidla, zaviní mnoho dopravních nehod od lehkých přes střední a těžké až po ty fatální. A mnohdy je i lehčí nehoda základem toho, že se člověk na poslední chvíli při uhýbacím manévru dostane mimo vozovku. Počasí a stav vozovky bych označil za veličinu druhou. Počasí se též nedá poručit a chtít po silničářích aby byli na dálnici s první sněhovou vločkou je taky utopie.

Máme tedy dvě veličiny - řidiče a vyšší moc. A obě mohou za veškeré nehody na našich dálnicích, které vznikají různě - rychlá jízda, nepozornost, nedobrždění, únava, mikrospánek, nepřizpůsobení jízdy, vybrždění, vytlačení - je toho prostě je až moc. A tady se dostáváme k billboardům jako k již zmíňovaných nebezpečným překážkám. Určitě jeden každý znás už někdy v životě, buď naživo nebo na obrázku viděl úplně rovný úsek dálnice, kde kolem vozovky nebylo vůbec  

 

nic, jen jeden billboard nebo dopravní návěst a v ní napresovaný auto. Tak to prostě je, člověk to asi nepochopí, ale říká se, že když se člověk v kolizní situaci snaží něčemu vyhnout a upne k té překážce zrak, většinou jí zcela bezpečně trefí a je vymalováno.

Musíme si uvědomit, žě na dálnici je rychlost mnohdy větší než na okreskách a logicky tedy náraz ve velké rychlosti se nedá ani v současných moderních vozech srovnávat s nárazem do stromu u Kotěhůlek v sedm-desáti kilometrový rychlosti.

Hodně z Vás tu píše, že přeci žen billboard nestál na vozovce, že se nemá jezdit příkopem a podobně. Ale kdyby tam ten billboard nestál, nemusely být následky tak fatální. Jasně chlápek byl asi nachcanej, ale v dalším z případů Vám třeba může bouchnout kolo, někdo Vás tam může natlačit, můžete se něčemu vyhejbat, vběhne Vám tam zvíře a Vy zazmatkujete, můžete dostat smyk ... a zrovna tam bude stát billboard. A nemusí stát hned u krajnice, může být o pár metrů dál ... prostě najednou jste v prdeli a z Vašich pozůstalých se stanou zarytí bojovníci za odstraňování všech překážek v okolí dálnic. A třeba dojde i na ty zmiňované totemy u benzínek.

Asi bych nad Tím víc neuvažoval - billboardy představují jednu z několika nebezpečných překážek u našich silnic. Pro mě je to bez debat. A já navíc nemám pochopení pro majitele těchto reklamních poutačů kolem dálnic - jednou tu máme zákon, víme se o něm pět let a nic se po tu dobu nedělo. Pak nějakýho chytráka napadne udělat
z billboardu st
átní symbol ... no vlastně čemu se divím, vždyť jsme v České republice. O to smutnější nebo možná spíš zábavnější je, že necelých třicet procent mých spoluobčanů se rozhodlo hodit při volbách do poslanecké sněmovny do urny lístek jednomu "uskupení", v které vkládali své naděje. To tu nebudu rozebírat, je to každého věc, každopádně to "uskupení" zde zatím v tomto ohledu neudělalo skoro nic. Čteme jen výmluvy - nejsou lidi, byla zima, makáme na tom ...
a zat
ím když jedu z Prahy do moravské metropole, už po 50 kilometrech cesty začínám být alergickej na státní vlajku. A začínám fandit motorkářům ;-)

Kdyby stát měl koule, tedy spíš ten kdo je za tento stav odpovědný, mohl dávno místo, upozorňuji, že jen dle mého osobního názoru, investovat nějakou tu kačku a nechat ty blbé vlajky přelepit něčím užitečným, třeba kampaní (to slovo mi taky leze krkem) jak se chovat na silnici - rozestupy, rychlost, záchranné uličky a pod. Po nějakých sedmi měsích totiž billboardů zmizelo jen zoufale málo a na některých se dodnes objevují nové
a nov
é reklamy.

Během těchto sedmi měsíců zemřelo na našich dálnicích dalších několik lidí po nárazu do billboardu. Ať už to byla vina řidiče či někoho jiného, je tu stále možnost, že kdyby jim v cestě nestálo reklamní zařízení, mohli přežít, i když třeba s nějakými zdravotními následky.

obrázky - Týdeník Policie, Požáry.cz, Kverulant a TNbiz

Alb Albrecht I 2018

 

<<< HLAVNÍ STRANA                                                             DOPRAVNÍ OSVĚTA >>>