Kolona jakoby z
ničeho nic - aktuální ranní fenomén před Prahou.
Rádio ani fejsbúk nehlásí žádnou nehodu či porouchané vozidlo a Vy
stejně buď pomalu popojíždíte nebo stojíte před omezení či přímo v
něm. Je to strašně otravné, zdržující ...
Předně je třeba si uvědomit, že za těmito "fantomovými" kolonami
stojíme jen a pouze my, řidiči.
Pro velkou část řidičů je totiž
zásadním problémem udržet si od vozidla před sebou dostatečný odstup
(minimálně takový, aby při přibrzdění vozidla před nimi sami
nemuseli brzdit, aby stačilo jen sundat nohu z plynu), ideálně pořád
stejný, tedy jet konstantní rychlostí, resp. stejnou jako vozidlo
před nimi. Pokud se tak neděje, bývá scénář v podstatě přesně
takovýto - jeden zpomalí, druhý za ním zpomalí trochu víc, aby to do
něj nenapral, třetí zpomalí ještě o trochu víc a tak dál až do
chvíle, kdy poslední řidič a všichni za ním, budou muset úplně
zastavit a postupně tak vznikne několikakilometrová kolona, která se
jen pomalu rozjíždí, protože v každém autě nesedí "dokonalý řidič",
někomu chvíli trvá než se rozjede, někomu to třeba chcípne a další
se rozjíždějí opatrně pomalu. Kolona se časem rozjede a řidiči
většinou jedou opatrněji, protože se snaží někde vykoukat, proč
vlastně stáli.
Takže jeden důvod už jsme si nastínili -
neschopnost jezdit plynule.
Ale pojďme se podívat i na další. V omezeních se dvěma zúženými
pruhy vedle sebe, kde je levý pruh většinou zapovězen pro nákladní
vozy či auta širší než 2 - 2,2 metru, se mohou fantomové kolony
občas objevit také. Důvodem může být jen třeba "náhlé" vybočení
návěsu kamionu jedoucího v pravém pruhu do levého pruhu, kdy řidič
jedoucího za tímto návěsem v levém pruhu musí nutně (ať už z leknutí
nebo z obavy) přibrzdit, přičemž řidiči jedoucí za ním přibrzdí také
- někdo víc, někdo míň, záleží na tom jaké mají rozestupy, jak
rychle jedou, jak moc se věnují řízení atd. a opět hrozí, že se
doprava v levém pruhu zcela zastaví.
Dalším důvodem, který ovšem platí jen pro omezení, kde jsou dva
pruhy samostatně od sebe (jako například aktuálně na D8 od 7,5 km
směr Praha) je to, že do levého pruhu vjíždějí vozidla, která tam
podle zákazové značky nemají co dělat
- t.j. nákladní vozidla nad
3,5 tuny, která pak brzdí provoz tím, že jedou 80 km/h místo
povolených 100 km/h. Mnohdy tudy jedou i vozidla táhnoucí vleky nebo
vozíky, kteří zde též svojí pomalejší jízdou brzdí ostatní. Ano,
opravdu brzdí. Řidiči vozidel, kteří chtějí jet méně jak 80 km/h v levém pruhu omezení
nemají co dělat. Bohužel
opak je pravdou - někteří řidiči totiž po dálnici jedou osmdesátkou
a v omezení ještě více zpomalí, není neobvyklé, že zde jedou třeba
60 km/h, což je samozřejmě špatně. A zde opět nastává ten
zásadní problém zvaný plynulost popsaný v prvním odstavci ...
Vše je tedy pouze na úsudku a ohleduplnosti každého jednotlivého
řidiče. Ti totiž bývají často málo předvídaví a problém zpomalení
vozidel před sebou mnohdy řeší až na poslední chvíli - tedy dupnutím
na brzdy - a zde platí pravidlo, že čím ostřeji takový řidič brzdí,
tím větší dopad jeho "manévr" na vozidla za ním to má. Dá se tedy
všeobecně říci, že čím víc "agresivních" či "bojácných" řidičů v
koloně jede, tím hrozí větší riziko vytvoření fantomové kolony.
Agresívní řidiči totiž jezdí stylem brzda - plyn, ti bojácní zas
"příliš pomalu". Přitom opravdu stačí jen dodržet zásady plynulé
jízdy s dostatečným odstupem. Vždyť o kolik Vás ve finále zbrzdí to,
že nepojedete vyloženě nalepení za autem před sebou, tedy stylem
brzda -plyn, ale udržíte si odstup třeba 15 - 50 metrů? Nezbrzdí Vás
to, naopak to vysokou měrou přispěje k tomu, že průjezd omezením
bude plynulý a rychlý.
Dnes a denně se s těmito kolonami setkáváme na "naší" Dálnici D8 v
úseku mezi exitem 9 a hlavním městem. Snad krom víkendů, kdy bývá
provoz o poznání slabší, zde vznikají každý den a vždy v několika
časových úsecích již od brzkých ranních hodin. Jak jsme již zmínili,
v našem případě jde hlavně o směr na Prahu, kde se jezdí dvěma
samostatnými jízdními pruhy, bez možnosti předjíždějí. Ve směru z
Prahy je tento jev ojedinělý. Někdy se zastavíte až v přímo v koloně
uvnitř omezení, někdy už se popojíždí skoro od exitu 9 i přesto, že
kolona v omezení začíná až třeba na 6 kilometru. Máme tu velký
problém - někteří řidiči zde z rychlosti dejme tomu 130 km/h v levém
pruhu nedokáží postupně (ne razantně) snížit rychlost na 80 km/h a
plynule vjet do omezení. Někteří zde totiž aniž by museli, jedou
levým pruhem a snižují navíc rychlost nesmyslně brzy a na mnohem
mnohem nižší hodnoty, někdy i jen 40 km /h zcela bezdůvodně, i když
před nimi není žádná kolona, nejede žádné auto ... oni prostě jedou
tím svým levým pruhem, protože přeci nepojedou pravým v omezení a
nepotáhnou se za kamiony. Kdyby viděli, že kamioňáci ve většině
případů ovládají plynulou jízdu s rozestupy úplně v pohodě, možná by
změnili názor. A to nemluvě o tom, že někteří v levém pruhu omezení
ani nedokáží vyvinout maximální povolenou rychlost 100 km/h.
Některým řidičům pak za nimi bouchnou saze a začnou je stylem brzda
plyn popohánět, čímž dosáhnou pouze jediného, totiž že někdo za nimi
bude muset nakonec zastavit a vytvořit tak fantomovou kolonu.
Odborníci tvrdí, že
časté se stresování v každodenních kolonách má
špatný vliv na duševní zdraví řidičů.
Muži se prý stresují v
kolonách až sedmkrát více jak ženy, nejraději by s kolonou bojovali,
ale nemají jak - nemůžou na ní zaútočit ani z ní utéct, zatímto ženy
si prý pustí rádio .... Takže doporučujeme nemlátit vztekle do
volantu, snažit se uklidnit a sprostě nenadávat (mnohdy to pochytí
potomci v autě).
Chce to klid,
nohy už v teple většinou máte, tedy
pokud nemáte u auta děravou podlahu.
Tyto fantomové kolony odborníci nazývají tzv. "Stop and Go vlny".
Jejich výzkumem se odborné tými zabývají už desítky let, ale jak
vidno, zatím nikdo s jiný řešením, než radou "jet plynule a s
dostatečným rozestupem" nepřišel.
Prosím zkuste si tuto radu
postupně osvojovat. Minimálně už jen proto, abyste Vy sami nebyli
jednou z příčin takových kolon.
Vaše D8 ;-)
Alb Albrecht I 2018 |