Více jízdními pruhy se u
nás pyšní převážně dálnice a silnice ve větších městech. Dennodenně se
setkáváme s vozidly jedoucími v levém pruhu déle než je povoleno,
případně jedoucími pouze levým pruhem. Uvědomělý řidič se pak stále
pozastavuje nad otázkou - proč? Co je k tomu vede? Co je příčinou?
Neznalost? Ignorace?
Zkusme se na to tedy podívat, i když okem laika a rozdělme si "leváky"
do čtyř skupin.
Zmatený, nejistý, sváteční řidič ...
Jakmile musí opustit normální silnici a dostane se na víceproudovku, je
v háji. Když už se mu na poněkolikáté podaří dostat se do mezery mezi
auty v prostředním pruhu, který mu připadá jako nejlepší (co kdyby
náhodou musel zahýbat doleva), vypne periferní vidění (stejnak by viděl
jen krůpěje potu po stranách očí) a uhání k cíli. Jen málokdy však ze
svého vozidla vymačká maximální povolenou rychlost a i přesto mu vůbec
není divné, že ho auta předjíždějí zprava, na tříproudovce z obou stran.
On je rád že jede. Tak doufejme, že až bude muset pruh opustit, podívá
se aspoň do zrcátka ...
Vychovatel, školitel ...
On ví, proč jede na dálnici levým pruhem. Moc dobře to ví, strašně ho
totiž nasírá, když ostatní porušují pravidla a překračují maximální
povolenou rychlost. Ve městě na víceproudovce si nastaví na tachometru
osmdesátku, na dálnici stotřicítku a jede. Stále kouká do zpětného
zrcátka (kdyby náhodou jela záchranka, to by samozřejmě uhnul) a kochá
se tím, jak řidiči za ním křiví huby a o to víc ho ještě povzbudí, když
na něj někdo bliká světly na pozdrav. Tyto tzv. vychovatele bohužel v
provozu potkáváme také dost často. Snaží se svojí jízdou umravnit ty,
kteří jedou rychleji než se smí ...
Misinterpret,
tedy člověk ne vždy dodržující pravidla silničního provozu, rozhodně se
však nedopouští chyb z neznalosti ...
Svojí jízdu levým pruhem si mylně vysvětluje tím, že jede správně,
protože přeci jede ve městě a tam se to smí. Už si ale neuvědomuje, že
zde platí pravidlo, že musí uhnout rychlejšímu vozidlu. A na dálnici se
pak při předjíždění domnívá, že tu kilometrovou vzdálenost ke kamionu co
je před ním může jet v levém pruhu. Takže pokud na něj někdo troubí a
bliká, teprve tehdy začne přemýšlet co je špatně. Nesvítí mu světlo? Že
by nějaký problém? ...
Ignorant, spěchající ...
Tento řidič naprosto přesně ví, že se levým pruhem smí pouze předjíždět
nebo objíždět, dokonce ví, že ve městě je to trošku jinak, ale prostě na
to zvysoka kašle. S tímto typem řidiče se setkáváme nejčastěji, dá se
říci, že neustále. Důvodů má k tomu hned několik -
spěchá, tedy je naprosto zbytečné se zařazovat do pravého pruhu, kam se
podívá jen výjimečně, když ho dojede ještě rychleji jedoucí řidič.
Druhým, zdaleka nejčastějším důvodem jízdy levým pruhem je to, že tak
jedou i ostatní, kteří jedou rycheji než ti v pravém pruhu i přes to, že
mezery mezi auty v pravém pruhu jsou mnohdy více jak 300 metrů. Přeci se
na "chvilku" nezařadí do pravého pruhu jen proto, aby se pak zpět do
toho levého nedostal, ne? Zvlášť když mezery v levém pruhu jsou mnohdy
tak malinké, že se tam jiné auto nemá šanci dostat. To uvědomělého
řidiče asi nakrkne nejvíce - mnohdy jede pravým rychleji než ti v levém
pruhu (protože jim tam mezitím vjel náklaďák nebo pomalejší auto) a pak
se musí táhnout za pomaleji jedoucím vozidlem pěkně dlouhou dobu, než se
levý pruh uvolní natolik, aby se do něj dalo bezpečně vjet a předjet
pomalejší vozidlo před sebou. Třetím důvodem bývá kvalita povrchu
dálnice v pravém pruhu, převážně pak na dálnici D1, kde si řidiči jsou
svého prohřešku jízdy v levém pruhu vědomi, ale nad morálkou zde vítězí
ochrana auta před rozbitou, drncající a mláticí vozovkou. Ač se zdá, že
je to rozumný přístup (platím si dálniční známku a pod. a mám si tu
ještě rozbít auto? kdo mi to zaplatí?), zákon o provozu na pozemních
komunikacích bohužel platí i v tomto případě ...
A nesmíme zapomenout ani na neoprávněnou jízdu levým pruhem v místech
připojovacích pruhů na dálnici.
Když už jsme si vlastním rozumem takto zkusili rozdělit "leváky" do čtyř
skupin, nesmíme ještě zapomenout na řidiče nákladních vozidel. Tito
totiž pokud jedou v obci s automobilem s celkovou hmotností nad 3,5 tuny
a délkou víc jak 7 metrů (stejně tak řidiči zvláštních motorových
vozidel, motorek s nejvyšší rychlostí do 45 km/h a cyklisté), smí jet
levým pruhem jen pokud je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení
nebo odbočování.
Občas neuškodí osvěžit si paměť a vyhledat si "Zákon o provozu na
pozemních komunikacích", v tomto případě - zák. 361/2000 Sb., § 12,
Jízda v jízdních pruzích, odst. 1 a 2 ;-) Mnohdy je to zajímavé čtení
a třeba se dozvíte i věci, o kterých jste do teď neměli ani tušení ....
Alb Albrecht I 2018 |