Seznamte se ... Trojúhelník!

"Výstražný trojúhelník" je správný název pro tuto součást povinné výbavy každého motorového vozidla. Občas ho můžete zahlédnout například na dálnici, jak stojí kousek za porouchaným vozidlem. „Občas” píšu záměrně, protože v mnoha případech u vozidla stojícího na okraji silnice nebo dálnice trojúhelník chybí. Těžko říct, zda je to tím, že řidič o jeho existenci nemá ponětí nebo neví k čemu se používá či spíše tím, že mu jeho použití připadá nudné a zbytečné. V mnoha případech pak trojúhelník v autě úplně chybí. Každopádně je to smutné.

Řidič vozidla, které je trojúhelníkem povinně vybaveno, jej musí užít po dobu nouzového stání, například při přerušení jízdy pro závadu na vozidle nebo nákladu, v důsledku dopravní nehody nebo pro náhlou nevolnost, jestliže takové vozidlo tvoří překážku provozu na pozemních komunikacích. Trojúhelník musí umístit na okraj vozovky tak, aby byl pro přijíždějící řidiče včas a zřetelně viditelný, a to ve vzdálenosti nejméně 50 m, resp. na dálnici nejméně 100 m za vozidlem. V obci může být tato vzdálenost, vyžadují-li to okolnosti, kratší. Je-li motorové vozidlo vybaveno výstražným světelným zařízením, musí ho řidič užít nejméně po dobu, než výstražný trojúhelník umístí na vozovce. (§ 26 odst. 3 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích).

Každým rokem přibývá počet automobilů na našich dálnicích a narůstá objem tranzitní nákladní dopravy. Čím víc automobilů tedy jezdí na dálnicích, tím větší hrozí i riziko vzniku dopravní nehody. Řidiči často bývají z hustoty provozu nervózní, na jejich reakcích se podepisuje i stres ze zaměstnání, únava i například velice nebezpečné rozptylování se pomocí různých elektronických mobilních zařízení. Díky tomu jsme svědky stále častějších dopravních nehod zaviněných nepozorností či únavou. Porucha na vozidle se kvůli tomu může stát při nedodržení základních pravidel bezpečnosti i smrtelnou pastí.

Podívejme se, co přesně máme udělat pokud se nám porouchá automobil přímo na dálnici. Předně musíme zachovat klidnou hlavu hned na začátku a neměnit dramaticky směr jízdy. Pokud nám tedy přímo nevybouchne jedna z pneumatik, neupadne kolo či náprava. Věřte, že i s prázdnou gumou se dá plynule dojet a zastavit na krajnici. Co se prázdné pneumatiky týče, já osobně bych raději obětoval ráfek i gumu a dojel s varovnými světly po krajnici co nejdále to půjde, ať už třeba  na nebližší exit nebo alespoň do míst, kde nejsou svodidla a můžu zajet co nejvíce ke kraji, třeba i do zeleně. Nezapomeneme tedy dát znamení o směru jízdy, plynule zajet na krajnici a co nejplynuleji zabrzdit a ihned zapnout varovná výstražná světla. Ideální je samozřejmě dojet až k nejbližší SOS hlásce, odkud můžete (pokud je hláska funkční) zavolat na linku pomoci - sedí zde vyškolení dispečeři, kteří se Vám pokusí na dálku pomoci. Pokud sami nenáhlásíte na linku 158 nebo asistenční službu ŘSD - 800 280 281, že stojíte s poruchou na dálnici, podle předběžného odhadu za Vámi vyšlou světelnou šipku, kterou vaše vozidlo označí jako překážku provozu na dobu nezbytně nutnou.
Obléct si výstražnou vestu je nutností ještě před vystoupením 
z vozidla - vždy si tedy rozmyslete, kde jí budete v autě uchovávat. Poté co nejdříve opusťe vozidlo pravými dveřmi, pokud Vám brání například svodidla, vystupte levými, ale nezapoměňte se ujistit, že Vás někdo hned nesrazí. Základním pravidlem je dostat zbytek posádky (mnohdy ženu a děti) do bezpečí, tedy do bezpečné vzdálenosti od vozidla, nejlépe za svodidla. Někdo možná namítne, že třeba v zimě by mohla být venku dětem zima. Pamatujte tedy, že vozit někde v kufru v igelitce nějakou deku vůbec není od věci.
Ihned po opuštění vozidla posádkou vyndejte výstražný trojúhelník, který umístěte ideálně aspoň 200 metrů za vozidlem. Teprve potom začněte přemýšlet co udělat dál. Dobrým tipem na to, abyste trojúhelník později nezapoměli na krajnici (což bývá častou příčinou toho, že řidiči v autě trojůhelník nemají) je položení jeho obalu na sedadlo spolujezdce.

Vraťte se k vozidlu, samozřejmě za svodila a pokud jste tak již neučinili, volejte Asisteci ŘSD nebo Policii ČR abyste jí oznámili, že tvoříte překážku silničního provozu. Pak už je jen na Vás a poruše co bude dál - jestli kamarád, odtahovka nebo asistence.

Bohužel, na našich dálnicích se setkáváme v mnoha případech s absolutní ignorací těchto základů bezpečnosti. Nejenže lidé vůbec nevystoupí z auta, ale ani se neobtěžují označit vozidlo výstražným trojúhelníkem. V lepším případě prostě jen pustí varovné blikačky a tím je pro ně problém vyřešen. Ano, někdy se stane, že vozidlo "bylo" označeno trojúhelníkem, ale hned ho nějaký řidič přehlédl a rozšmelcoval. To se bohužel stává a člověk v tu chvíli děkuje bohu, že to odnesl jen ten trojúhelník a ne vaše vozidlo. Jezdím po dálnici denně minimálně 100 kilometrů a dnes a denně vidím odstavená auta na krajnici a jen minimum jich je řádně označeno. A to i za snížené viditelnosti nebo tmy.
Proto prosím neberte nikdy tyto situace na lehkou váhu, každou chvíli se stane, že například unavený řidič kamionu přehlédne i velkou světelnou šipku a celou jí rozšmelcuje. V případě odstaveného osobního vozu by to mělo zcela jistě fatální následky. Proto nikdy nepodceňujte tyto pravidla.

Alb Albrecht I 2017

Přečtěte si také ...

Jak je to s dálničními poplatky na D8?

Odstavené vozidlo na dálnici

Omezení jízd nákladních vozidel v České republice

Seznamte se ... Trojúhelník!

Víte co má obsahovat podle zákona povinná výbava automobilu?

Patníky ... sorry, vlastně "směrové sloupky"

Jízda v omezení aneb jak nevytvořit svým stylem jízdy kolonu

Kudy objet uzavřenou dálnici u hranic?

Umíte správně najet na dálnici ???

Leváci ... aneb jízda levým pruhem

Jak chodit správně po silnici ...

Jízda v omezení aneb jak vznikají kolony

Řidiči ve věku nad 65 let za volantem

Malé zamyšlení nad billboardy